Lediga jobb som Näringslivschef i Malmö

Se lediga jobb som Näringslivschef i Malmö. Genom att välja en specifik arbetsgivare kan du även välja att se alla jobb i Malmö som finns hos arbetsgivaren.

Stadsansvarig Malmö

Ansök    Maj 15    E.On Sverige AB    Näringslivschef
E.ON är ett internationellt privatägt energiföretag. 70.000 medarbetare i 15 länder arbetar dagligen för utvecklingen av tekniska innovationer och användarvänliga kundlösningar för den nya energivärlden. Vi är det första stora energibolaget som verkligen fokuserar på framtidens energilösningar genom våra affärsområden för smarta nät och kundlösningar. Välkommen till oss på E.ON – och bli en del av energiomställningen. I samarbete med våra kunder och par... Visa mer
E.ON är ett internationellt privatägt energiföretag. 70.000 medarbetare i 15 länder arbetar dagligen för utvecklingen av tekniska innovationer och användarvänliga kundlösningar för den nya energivärlden. Vi är det första stora energibolaget som verkligen fokuserar på framtidens energilösningar genom våra affärsområden för smarta nät och kundlösningar.

Välkommen till oss på E.ON – och bli en del av energiomställningen. I samarbete med våra kunder och partners ser vi till att energi produceras, används och återvinns smartare. Om du har passion och tror på kraften i att arbeta tillsammans är E.ON platsen för dig.

Om oss
Inom avdelningen Public Affairs på E.ON har vi idag tre regionchefer fördelade på nord, mitt och syd. Vi stöttar samtliga affärer inom E.ON med intressentdialog och samhällskontakter för att säkerställa att vår verksamhet bedrivs i nära samverkan med myndigheter, politiska beslutsfattare och andra relevanta aktörer. Vi arbetar proaktivt för att stärka företagets position i energibranschen och bidra till en hållbar utveckling genom transparent kommunikation och förtroendeskapande relationer.
Nu söker vi en stadsansvarig för Malmö, där vi vill stärka vår närvaro och vårt engagemang ytterligare.

Din roll
I rollen som stadsansvarig på E.ON ansvarar du för följande områden i nära samarbete med respektive affär lokalt, regionalt och centralt:
* Företräda E.ON som lokal talesperson gentemot media i frågor som rör investeringar, leveransstörningar, hållbarhet och ny teknik.
* Vara helhetsansvarig gentemot staden, näringslivet och andra lokala aktörer i ärenden som rör exempelvis politiska frågor och sponsring.
* Bygga och underhålla starka relationer med lokala politiker, kommuner, näringsliv, länsstyrelser och andra regionala myndigheter.
* Ansvara för att samordna insatser vid kriser och särskilda händelser i nära samarbete med affären.
* Medverka proaktivt i arbetet med energiomställningen genom lokala dialoger.
* Fungera som ansvarig kontaktperson i frågor som rör civil- och totalförsvar.

Inom avdelningen samarbetar vi nära företagsledningen och fungerar som ett stöd för hela verksamheten. Som Stadsansvarig har du även ett nära samarbete med pressavdelningen och ni ansvarar gemensamt för att bemanna E.ONs pressjour dygnet runt, alla dagar i veckan.
I arbetet ingår dagsresor som en naturlig del av vardagen men även uppdrag med övernattning i Stockholm förekommer.

Dina erfarenheter
Vi söker dig med erfarenhet av att hantera mediefrågor på lokal och regional nivå och som trivs i en roll där du representerar verksamheten i externa sammanhang. Du har erfarenhet av arbete i eller nära politiska organisationer, samt krishantering och samhällsstörningar. Vi ser gärna att du tidigare har jobbat inom energibranschen eller annan samhällsviktig infrastruktur och har en grundläggande förståelse för energisektorn.
Som person är du trygg, prestigelös och bidrar till en stöttande arbetsmiljö. Rollen kräver att du kan hantera flera parallella frågor, trivs i ett händelsestyrt sammanhang och arbetar strukturerat även under press. Du bygger förtroendefulla relationer och samarbetar smidigt med kommuner, myndigheter och näringsliv.

Hur är det hos oss?
På E.ON arbetar vi aktivt med inkludering - det är avgörande för att driva energiomställningen framåt. Vi vill att just du ska känna dig välkommen! Vi strävar efter att skapa en trygg arbetsmiljö med meningsfulla arbetsuppgifter och goda möjligheter till utveckling. Vi fortsätter hela tiden att utmana oss själva för att skapa en välkomnande arbetsplats, där vi hoppas att du kommer att trivas.
Vi arbetar för ett mer hållbart energisamhälle, men det är minst lika viktigt att våra medarbetare har förutsättningar att värna om sin personliga hållbarhet. Vi erbjuder därför bra förmåner för att du ska må bra och ha god balans mellan arbete och fritid. Några av dessa är arbetstidsförkortning som är högre än branschens standard, hälsoförsäkring, fri sjukvård och mer därtill!
Då vi arbetar med samhällsviktig verksamhet är anställningen säkerhetsklassad, vilket innebär att en säkerhetsprövning kommer att genomföras innan anställning.
Varmt välkommen att söka och var med oss på vägen mot ett hållbart samhälle! Sista ansökningsdag är 29 maj.

För frågor om tjänsten, vänligen kontakta rekryterande chef:
Joakim Cejie, +46730250376?
För fackliga frågor, vänligen kontakta: 
Hanna Rosen, +46 705 705254
Akademikerna, [email protected]
Michael Andersson, Ledarna, +46 705 250129 Visa mindre

Cost Manager Offshore & Onshore (36605)

The Cost Manager is responsible for the On- Offshore portfolio budget of the NCE Region. It provides a part of the Construction Costing team., will be accountable for the budgeting and cost management, from the inception to the firm order intake of the wind turbine project as well as support product development projects by delivering operational cost packages. Furthermore, CM undertakes, aligns, and challenges all Stakeholders' communication, input, and in... Visa mer
The Cost Manager is responsible for the On- Offshore portfolio budget of the NCE Region. It provides a part of the Construction Costing team., will be accountable for the budgeting and cost management, from the inception to the firm order intake of the wind turbine project as well as support product development projects by delivering operational cost packages. Furthermore, CM undertakes, aligns, and challenges all Stakeholders' communication, input, and initiatives regarding cost-related topics, and will experience a team of great diversity within competencies, ideas, experience, and Nationality.
Sounds interesting, and familiar? Do not wait! Just apply for the position, and start an exciting journey with Vestas!

Region NCE > SBU NCE Construction & Operations > Cost Management Offshore
Construction is responsible for installing, commissioning, and finally handover wind farms to our customers. Working closely with the customer and other stakeholders is a key parameter to ensure this happens safely, cost-efficiently, and with a high-quality standard. The Cost Management within Construction NCE is responsible for developing and maintaining construction costing standards for on- and offshore projects and delivering high-quality project budgets to support sales activities and project execution.

Responsibilities
Disciplinary leadership of a Construction costing team
Develop and integrate new costing standards
Regional costing and budgeting process responsible
Deliver high-quality project budgets
Maintain a good stakeholder relationship, creating cost awareness and cost transparency
Ensuring a good work/life balance


Qualifications
Ability to maintain and develop an innovative team
University degree in business administration or engineering or a comparable degree
Relevant knowledge in Project management /-controlling or Leadership is an additional point
Structured and creative working methods paired with a pronounced cost awareness
Confident handling of common MS Office applications, especially Excel
High communication skills in English, both written and verbal



Competencies
Enjoyment of cross-departmental work as well as quick comprehension and technical thinking
Proven technical mindset
Affine for financial figures
Generalist
Willing to travel
Cross-cultural insight and understanding



What we offer
Vestas is a global company within a very exciting industry. The wind is a renewable energy, and we are proud of working for a sustainable world both now and in the future. In this role, you will be involved in large projects and grow professionally and personally in the interaction with several different stakeholders and colleagues from different departments all over the world. In the Project Department, we are a team of skilled and committed colleagues who are all enthusiastic about wind energy. We have a good atmosphere where everyone is prepared to assist when needed. Do you want to make a difference too? Welcome with your application.

Additional information
The work location can be in Hamburg (Germany), Aarhus (Denmark), Malmo (Sweden)
The person will direct the team consisting of 8 diverse, international people
If the above matches your field of interest and your qualifications, please apply online as soon as possible – by the latest 30.04.2023.
We conduct ongoing interviews and close the position once the right person has been found.
All inquiries are treated confidentially.
Please note: We do amend or withdraw our jobs and reserve the right to do so at any time, including prior to the advertised closing date. Visa mindre

Multidiciplinär uppdragsledare

Ansök    Dec 3    AFRY AB    Näringslivschef
Företagsbeskrivning AFRY är en av de ledande aktörerna inom samhällsbyggnad i Norden och tack vare vår unika bredd är vi stolta över att tillsammans med våra kollegor från andra teknikområden leverera framtidens infrastrukturlösningar. Nu söker vi fler multidiciplinära uppdragsledare till vår verksamhet i Syd. Jobbeskrivning I rollen som uppdragsledare kommer du att ansvara för att leda ditt uppdragsteam i rätt riktning och leverera bra resultat t... Visa mer
Företagsbeskrivning


AFRY är en av de ledande aktörerna inom samhällsbyggnad i Norden och tack vare vår unika bredd är vi stolta över att tillsammans med våra kollegor från andra teknikområden leverera framtidens infrastrukturlösningar.
Nu söker vi fler multidiciplinära uppdragsledare till vår verksamhet i Syd.




Jobbeskrivning


I rollen som uppdragsledare kommer du att ansvara för att leda ditt uppdragsteam i rätt riktning och leverera bra resultat till våra kunder. Hos oss får du följa projekten från tidigt skede till leverans och uppföljning.
Vi har en bred projektportfölj där vi har uppdrag tillsammans med privata beställare som entreprenörer, exploatörer och industriföretag men också Trafikverket och kommuner. Tack vare kunnandet och erfarenheten hos våra medarbetare kan vi erbjuda stöd i projekt av alla typer och storlekar.
Vårt arbetsklimat präglas av samarbete och kreativitet där vi exempelvis genom ett aktivt och uppskattat tekniknätverk för Uppdragsledare lär av varandra och tillsammans hittar nya lösningar.




Kravspecifikation


Vi söker dig som har flera års erfarenhet som uppdragsledare, har arbetat i multidisciplinära projekt och vill fungera som mentor till andra.
Troligen arbetar du idag med uppdragsledning som konsult, projektledare på beställarsidan eller som entreprenör. Du har god förståelse för olika skeden och är väl införstådd med frågeställningar kopplade till olika teknikområden. För dig är det naturligt att dela med dig av dina kunskaper och du är mån om att utveckla projektmedlemmarna inom uppdraget. Att ge feedback och motivera är något du trivs med.
Som person är du trygg i dig själv, du engagerar och inspirerar dina kollegor med tydliga mål, samtidigt som du bidrar till ett trivsamt arbetsklimat. Du skapar goda relationer internt och med kunden, är både lyhörd för önskemål och har mod att säga ifrån när det behövs.
I rollen kommer du ha kontakt med olika kunder och kollegor och behöver därför ha mycket goda kunskaper i svenska och engelska, i såväl tal som skrift.




Ytterligare information


Vi erbjuder en arbetsplats och ett team som bäst kan beskrivas som professionella, affärsmässiga och som har roligt tillsammans!
AFRY rankas som en av Sveriges mest populära arbetsgivare. Vi vet att medarbetare som mår bra, både fysiskt som psykiskt, är den viktigaste framgångsfaktorn. Därför fokuserar vi på säker arbetsmiljö och balans mellan arbete och fritid. Vi vill att du ska ha en vardag som fungerar - hinna lämna, hämta, träna, handla eller bara sova lite längre på morgonen.
Genom Club AFRY främjar vi vår kultur och erbjuder roliga fritidsaktiviteter tillsammans med våra härliga kollegor! Vårt arbete med mångfald är ständigt pågående. En mix av personligheter och bakgrunder gör oss ännu starkare, mer kreativa och framgångsrika ute på marknaden.

AFRY is committed to creating an inclusive & diverse environment and we are actively looking for qualified candidates irrespective of gender, gender identity, sexual orientation, ethnicity, religion, disability, or age. You will be part of a global and diverse company where our differences are our strengths. Join us to accelerate the transition towards a sustainable society. Visa mindre

Direktör med ansvar för avdelningen Omvärld och näringsliv till Malmö stad

Om arbetsplatsen I Malmö stad arbetar vi med respekt, engagemang och kreativitet för att utveckla Malmö. Vi har Sveriges viktigaste jobb. Hos Malmö stad finns framtidens arbetsplats. Här gör vi skillnad. Vi skapar en ekologiskt, ekonomiskt och socialt hållbar stad. Vill du vara med och påverka? Totalt består stadskontoret av ca 320 medarbetare som har i uppdrag att ansvara för övergripande ledning och samordning av stadens samlade verksamhet med totalt... Visa mer
Om arbetsplatsen

I Malmö stad arbetar vi med respekt, engagemang och kreativitet för att utveckla Malmö. Vi har Sveriges viktigaste jobb. Hos Malmö stad finns framtidens arbetsplats. Här gör vi skillnad. Vi skapar en ekologiskt, ekonomiskt och socialt hållbar stad. Vill du vara med och påverka?

Totalt består stadskontoret av ca 320 medarbetare som har i uppdrag att ansvara för övergripande ledning och samordning av stadens samlade verksamhet med totalt ca 26 000 medarbetare i 14 olika förvaltningar.

För närvarande pågår ett arbete med att utveckla stadskontorets organisation, arbetsformer, ansvarsfördelning och processer för att öka förutsättningarna för en effektiv samordning och tydlighet. Vi har stora förväntningar på vår nya organisation där chefers övergripande synsätt kännetecknas av förhållningssättet "tillsammans" med ett starkt fokus på helheten. Som en del av Stadskontorets utveckling rekryterar vi nu chef till en ny avdelning med ett brett ansvarsområde.

Arbetsuppgifter

Som direktör och tillika avdelningschef för avdelningen Omvärld och näringsliv blir du en mycket viktig del av Malmö stads fortsatta utveckling. Ditt uppdrag kommer att vara att leda avdelningen med tydliga och gemensamma mål med helhet i fokus. Avdelningen består av sex enheter med ansvarsområden inom Företagande och entreprenörskap, Arbetsmarknad och migration, Externa relationer, Malmö turism, Samhällsplanering samt Säkerhet och beredskap. Enheterna leds av enhetschefer som är direkt underställda dig.

Du kommer vara direkt underställd Stadsdirektören och ingå i Stadskontorets ledningsgrupp där du förväntas ta stort ansvar för det samlade stadskontorets uppdrag att stödja Kommunstyrelsen och stadens ledningsgrupp i arbetet att leda och samordna hela stadens verksamhet.

Malmö stad har ett framåtsträvande förhållningssätt där vi vågar utmana, prova nya vägar och värdesätter ett modernt och utvecklingsinriktat ledarskap som bygger på tillit men också på mod och tydlighet. Det är självklart viktigt att du känner igen dig själv i detta synsätt och att du delar vår grundläggande inställning till ledarskap.

Avdelningens ansvarsområde är brett och omfattar bland annat:

• att leda arbetet med att främja hållbar tillväxt genom att tillvarata stadens intressen i internationella, nationella, regionala och samarbetsplattformar
• att samordna kontakter och aktiviteter med aktörer som verkar eller kommer att verka i staden i syfte att främja tillväxt
• att leda stadens övergripande omvärldsfrågor
• att leda och samordna stadens övergripande internationella arbete
• att leda, samordna och stödja stadens arbete med EU-frågor
• att leda stadens näringslivs- och destinationsfrågor samt vara näringslivets röst till stadens verksamheter
• att samordna stadens kontakter med näringslivet och besöksnäringen
• att leda och samordna stadens gemensamma samrådsorgan för marknadsföring, information, näringsliv och turism (MINT)
• att leda särskilda stadsutvecklingsprojekt för kommunstyrelsen
• att samordna stadens arbete med migrations- och flyktingfrågor
• att samordna stadens stöd till civilsamhället och idéburen sektor
• att leda strategiska arbetsmarknadsfrågor för staden som helhet
• att leda övergripande säkerhets- och beredskapsfrågor
• att leda och samordna det övergripande arbetet med strategier inom bostadsförsörjning och det fysiska samhällsbyggandet
• att samordna det övergripande arbetet med strategier inom samhällsbyggnadsområde

Kvalifikationer

Vi söker dig som har akademisk utbildningsbakgrund och du har gedigen erfarenhet från kvalificerade chefsuppdrag från politiskt styrda organisationer. God insikt i och förståelse för det kommunala uppdraget och dess olika verksamheter är viktiga erfarenheter att ha med sig in i detta uppdrag. Det är också viktigt med erfarenhet av näringslivsfrågor och en god förståelse för vilka behov näringslivet har, för att ges goda förutsättningar att utveckla framgångsrika och livskraftiga företag.

Du är en stabil, utvecklings- och resultatorienterad ledare som har erkänt god förmåga att utveckla organisationer där fokus på processer och helhetsperspektivet är centralt. Du har lätt för att kommunicera på ett tydligt och pedagogiskt sätt och du uppskattar ett nära och prestigelöst samarbete för verksamhetens bästa.

Malmö stads organisation har hög kompetens och professionellt förhållningssätt. Samtidigt präglas organisationen av en närhet där det är självklart att man hjälps åt och där medarbetare känner en hög delaktighet och stor stolthet över sitt jobb. Lockas du av att bli en av oss i vår organisation och en nyckelperson för Malmö stads fortsatta utveckling? Då vill vi gärna komma i kontakt med dig. Välkommen med din ansökan!




Kontaktpersoner

Conny Besterman, AS&B Executive, 070-6181162

Andreas Norbrant, Stadsdirektör, 040-341145

Liselott Nilsson, Ledningsstrateg, 0708-482300




Fackliga företrädare

Saco Malmö, Centrala Sacorådets kansli, 040-34 51 16 alt. [email protected]

Vision Malmö, 040-304830

Mer information:

För mer information ring Conny Besterman ([email protected]), 0706-181162.
Ansök senast den 2019-05-19. Visa mindre

Lead Cost Management Specialist (37041)

Are you enthusiastic about pursuing a career in the Renewable Energy sector and do you have solid leadership and technical competencies that can translate the figures into important business insights? Then join our dedicated cost team Offshore and Onshore. Vestas is looking for a Lead Cost Specialist that will be fully accountable and responsible for the construction Gate Process., define the process, and fulfill all tasks of performing all Construction co... Visa mer
Are you enthusiastic about pursuing a career in the Renewable Energy sector and do you have solid leadership and technical competencies that can translate the figures into important business insights? Then join our dedicated cost team Offshore and Onshore. Vestas is looking for a Lead Cost Specialist that will be fully accountable and responsible for the construction Gate Process., define the process, and fulfill all tasks of performing all Construction cost-related Sales Support Governance. That includes tracking, de-risking, challenging, and guiding all Project budgets from the first offer until the Firm order intake.
Sounds interesting, and familiar? Do not wait! Just apply for the position, and start an exciting journey with Vestas!

Region NCE > SBU NCE Construction & Operations > Cost Management On & Offshore
Construction is responsible for installing, commissioning, and finally handover wind farms to our customers. Working closely with the customer and other stakeholders is a key parameter to ensure this happens safely, cost-efficiently, and with a high-quality standard. The Cost Management within Construction NCE is responsible for developing and maintaining construction costing standards for on- and offshore projects and delivering high-quality project budgets to support sales activities and project execution.

Responsibilities
Act as a sparring partner to the commercial sales team and the Bid Managers for construction cost-related topics to ensure high customer value creation
Sparring partner for each Bid Manager, Senior Manager, Finance, and Sales for Construction Costs in the Sale Phase, and Define, maintain, and develop periodically budget workshops with Bid Management, Sales, VPS, Sourcing, Controlling, TSS, R&D, and Construction
Committing to back in black - Fully responsible for the Pre- PostCalc deviations in the Region
Communicate cost development on the portfolio level for management and stakeholders within the construction
Ensure the latest sales assumptions & construction concepts are represented in the cost baseline estimates
Develop and enhance cost estimation models, weather assessments, and processes linked to cost creation
Database management & developing reporting solutions such as PowerBI reports & cross-project benchmarking, benchmark with best-in-class on Gate Processes
Managing portfolio budgeting for Construction On- and Offshore


Qualifications
Ability to maintain and develop processes and projects within an innovative team
University degree in business administration or engineering or a comparable degree
Relevant knowledge in Project management /-controlling
Structured and varied working methods paired with a pronounced cost awareness
Confident handling of common MS Office applications, especially Excel
Good communication skills in English, both written and verbal



Competencies
Enjoyment of cross-departmental work as well as quick comprehension and technical thinking
Good technical mindset
Affine for financial figures
Generalist
Willing to travel
Cross-cultural insight and understanding



What we offer
Vestas is a global company within a very exciting industry. The wind is a renewable energy, and we are proud of working for a sustainable world both now and in the future. In this role, you will be involved in large projects and grow professionally and personally in the interaction with several different stakeholders and colleagues from different departments all over the world. In the Project Department, we are a team of skilled and committed colleagues who are all enthusiastic about wind energy. We have a good atmosphere where everyone is prepared to assist when needed. Do you want to make a difference too? Welcome with your application.


Additional information
The work location can be in Hamburg (Germany), Aarhus (Denmark), Malmo (Sweden)
The person will join the team consisting of 8 diverse, international people
Traveling days: 25% of working time
If the above matches your field of interest and your qualifications, please apply online as soon as possible – by the latest 30.04.2023
We conduct ongoing interviews and close the position once the right person has been found.
All inquiries are treated confidentially.
Please note: We do amend or withdraw our jobs and reserve the right to do so at any time, including prior to the advertised closing date. Visa mindre