Lediga jobb som Ekonomidirektör/Finanschef i Malmö

Se lediga jobb som Ekonomidirektör/Finanschef i Malmö. Genom att välja en specifik arbetsgivare kan du även välja att se alla jobb i Malmö som finns hos arbetsgivaren.

Interim Finanschef / CFO

Vill du arbeta i framkant inom svensk industri och näringsliv och utvecklas både som person och i professionen? Vi söker dig för framtida uppdrag som vill arbeta som anställd konsult eller som underkonsult i denna roll. Ansvarsområden Dina huvudsakliga ansvarsområden är: - Övervaka och leda det finansiella arbetet inklusive budgetering, prognoser och rapportering. - Säkerställa att ekonomiska processer och rutiner följer lagar och regler. - Utveckla och im... Visa mer
Vill du arbeta i framkant inom svensk industri och näringsliv och utvecklas både som person och i professionen? Vi söker dig för framtida uppdrag som vill arbeta som anställd konsult eller som underkonsult i denna roll. Ansvarsområden
Dina huvudsakliga ansvarsområden är:
- Övervaka och leda det finansiella arbetet inklusive budgetering, prognoser och rapportering.
- Säkerställa att ekonomiska processer och rutiner följer lagar och regler.
- Utveckla och implementera strategier för att förbättra den finansiella prestandan och effektiviteten.
- Hantera och rapportera om kassaflöde, likviditet och kapitalstruktur.
- Samverka med ledningsgruppen för att stödja företagets strategiska mål.
- Arbeta nära externa revisorer och säkerställa framgångsrik revision.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har/är:
- Akademisk examen eller annan likvärdig eftergymnasial utbildning
- Gedigen bakgrund som finanschef, gärna med erfarenhet från liknande interimuppdrag.
- Utmärkt ledarskapsförmåga och erfarenhet av att leda förändringsprocesser
- Minst 5 års arbetslivserfarenhet inom rubricerat område
- Hög IT-mognad, dvs. behärskar Office 365, affärssystem och andra system som är relevanta för rollen
- Mycket goda kunskaper i svenska och engelska i såväl tal som skrift

Personlighet
För att lyckas i rollen ser vi att du är:
- Analytisk
- Initiativtagande
- Kommunikativ
- Strukturerad

Läs mer om kompetensnivåer på följande länk: https://www.addilon.se/konsult/kompetensnivaer/

Vi erbjuder
Som konsult hos oss får möjlighet att arbeta hos kunder som ligger i framkant inom svensk industri och näringsliv. Uppdragen anpassas för att nivån ligga i linje med kundens förväntningar och vara så utvecklande och stimulerande som möjligt. Till din hjälp kommer du att ha många duktiga kollegor och ett aktivt erfarenhetsutbyte. Vi transformerar karriärer och bygger framgångsrika företag genom att alltid utgå från våra värderingar.

Ansökan
Din ansökan (CV och personligt brev) skickar du in snarast via länken nedan. Urval sker löpande och tjänsten kan tillsättas innan ansökningstiden gått ut. Frågor om tjänsten besvaras för dig som går vidare till intervju.

För att arbeta som konsult hos oss krävs det att du:

1. Delar våra värderingar
2. Är etablerad i ditt yrke
3. Har relevant erfarenhet för uppdraget
4. Gärna har erfarenhet från olika roller och olika branscher

Vissa av våra uppdrag omfattas av försvarssekretess. Det innebär att du behöver ha svenskt medborgarskap samt genomgå och godkännas i en säkerhetsprövning.

Om Addilon
Rekrytering och uthyrning av rätt chefer och specialister inom främst teknik, försäljning, inköp och logistik i Stockholm, Göteborg, Mälardalen, Helsingfors, Köpenhamn, Oslo och Chicago.

Följ oss på:
LinkedIn | Facebook | Instagram

Vi undanber oss vänligt men bestämt direktkontakt med försäljare av ytterligare jobbannonser, kandidater etc. Visa mindre

Interim Finanschef / CFO

Vill du arbeta i framkant inom svensk industri och näringsliv och utvecklas både som person och i professionen? Vi söker dig för framtida uppdrag som vill arbeta som anställd konsult eller som underkonsult i denna roll. Ansvarsområden Dina huvudsakliga ansvarsområden är: - Övervaka och leda det finansiella arbetet inklusive budgetering, prognoser och rapportering. - Säkerställa att ekonomiska processer och rutiner följer lagar och regler. - Utveckla och im... Visa mer
Vill du arbeta i framkant inom svensk industri och näringsliv och utvecklas både som person och i professionen? Vi söker dig för framtida uppdrag som vill arbeta som anställd konsult eller som underkonsult i denna roll. Ansvarsområden
Dina huvudsakliga ansvarsområden är:
- Övervaka och leda det finansiella arbetet inklusive budgetering, prognoser och rapportering.
- Säkerställa att ekonomiska processer och rutiner följer lagar och regler.
- Utveckla och implementera strategier för att förbättra den finansiella prestandan och effektiviteten.
- Hantera och rapportera om kassaflöde, likviditet och kapitalstruktur.
- Samverka med ledningsgruppen för att stödja företagets strategiska mål.
- Arbeta nära externa revisorer och säkerställa framgångsrik revision.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har/är:
- Akademisk examen eller annan likvärdig eftergymnasial utbildning
- Gedigen bakgrund som finanschef, gärna med erfarenhet från liknande interimuppdrag.
- Utmärkt ledarskapsförmåga och erfarenhet av att leda förändringsprocesser
- Minst 5 års arbetslivserfarenhet inom rubricerat område
- Hög IT-mognad, dvs. behärskar Office 365, affärssystem och andra system som är relevanta för rollen
- Mycket goda kunskaper i svenska och engelska i såväl tal som skrift

Personlighet
För att lyckas i rollen ser vi att du är:
- Analytisk
- Initiativtagande
- Kommunikativ
- Strukturerad

Läs mer om kompetensnivåer på följande länk: https://www.addilon.se/konsult/kompetensnivaer/

Vi erbjuder
Som konsult hos oss får möjlighet att arbeta hos kunder som ligger i framkant inom svensk industri och näringsliv. Uppdragen anpassas för att nivån ligga i linje med kundens förväntningar och vara så utvecklande och stimulerande som möjligt. Till din hjälp kommer du att ha många duktiga kollegor och ett aktivt erfarenhetsutbyte. Vi transformerar karriärer och bygger framgångsrika företag genom att alltid utgå från våra värderingar.

Ansökan
Din ansökan (CV och personligt brev) skickar du in snarast via länken nedan. Urval sker löpande och tjänsten kan tillsättas innan ansökningstiden gått ut. Frågor om tjänsten besvaras för dig som går vidare till intervju.

För att arbeta som konsult hos oss krävs det att du:

1. Delar våra värderingar
2. Är etablerad i ditt yrke
3. Har relevant erfarenhet för uppdraget
4. Gärna har erfarenhet från olika roller och olika branscher

Vissa av våra uppdrag omfattas av försvarssekretess. Det innebär att du behöver ha svenskt medborgarskap samt genomgå och godkännas i en säkerhetsprövning.

Om Addilon
Rekrytering och uthyrning av rätt chefer och specialister inom främst teknik, försäljning, inköp och logistik i Stockholm, Göteborg, Mälardalen, Helsingfors, Köpenhamn, Oslo och Chicago.

Följ oss på:
LinkedIn | Facebook | Instagram

Vi undanber oss vänligt men bestämt direktkontakt med försäljare av ytterligare jobbannonser, kandidater etc. Visa mindre

Interim Finanschef / CFO

Vill du arbeta i framkant inom svensk industri och näringsliv och utvecklas både som person och i professionen? Vi söker dig för framtida uppdrag som vill arbeta som anställd konsult eller som underkonsult i denna roll. Ansvarsområden Dina huvudsakliga ansvarsområden är: - Övervaka och leda det finansiella arbetet inklusive budgetering, prognoser och rapportering. - Säkerställa att ekonomiska processer och rutiner följer lagar och regler. - Utveckla och im... Visa mer
Vill du arbeta i framkant inom svensk industri och näringsliv och utvecklas både som person och i professionen? Vi söker dig för framtida uppdrag som vill arbeta som anställd konsult eller som underkonsult i denna roll. Ansvarsområden
Dina huvudsakliga ansvarsområden är:
- Övervaka och leda det finansiella arbetet inklusive budgetering, prognoser och rapportering.
- Säkerställa att ekonomiska processer och rutiner följer lagar och regler.
- Utveckla och implementera strategier för att förbättra den finansiella prestandan och effektiviteten.
- Hantera och rapportera om kassaflöde, likviditet och kapitalstruktur.
- Samverka med ledningsgruppen för att stödja företagets strategiska mål.
- Arbeta nära externa revisorer och säkerställa framgångsrik revision.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har/är:
- Akademisk examen eller annan likvärdig eftergymnasial utbildning
- Gedigen bakgrund som finanschef, gärna med erfarenhet från liknande interimuppdrag.
- Utmärkt ledarskapsförmåga och erfarenhet av att leda förändringsprocesser
- Minst 5 års arbetslivserfarenhet inom rubricerat område
- Hög IT-mognad, dvs. behärskar Office 365, affärssystem och andra system som är relevanta för rollen
- Mycket goda kunskaper i svenska och engelska i såväl tal som skrift

Personlighet
För att lyckas i rollen ser vi att du är:
- Analytisk
- Initiativtagande
- Kommunikativ
- Strukturerad

Läs mer om kompetensnivåer på följande länk: https://www.addilon.se/konsult/kompetensnivaer/

Vi erbjuder
Som konsult hos oss får möjlighet att arbeta hos kunder som ligger i framkant inom svensk industri och näringsliv. Uppdragen anpassas för att nivån ligga i linje med kundens förväntningar och vara så utvecklande och stimulerande som möjligt. Till din hjälp kommer du att ha många duktiga kollegor och ett aktivt erfarenhetsutbyte. Vi transformerar karriärer och bygger framgångsrika företag genom att alltid utgå från våra värderingar.

Ansökan
Din ansökan (CV och personligt brev) skickar du in snarast via länken nedan. Urval sker löpande och tjänsten kan tillsättas innan ansökningstiden gått ut. Frågor om tjänsten besvaras för dig som går vidare till intervju.

För att arbeta som konsult hos oss krävs det att du:

1. Delar våra värderingar
2. Är etablerad i ditt yrke
3. Har relevant erfarenhet för uppdraget
4. Gärna har erfarenhet från olika roller och olika branscher

Vissa av våra uppdrag omfattas av försvarssekretess. Det innebär att du behöver ha svenskt medborgarskap samt genomgå och godkännas i en säkerhetsprövning.

Om Addilon
Rekrytering och uthyrning av rätt chefer och specialister inom främst teknik, försäljning, inköp och logistik i Stockholm, Göteborg, Mälardalen, Helsingfors, Köpenhamn, Oslo och Chicago.

Följ oss på:
LinkedIn | Facebook | Instagram

Vi undanber oss vänligt men bestämt direktkontakt med försäljare av ytterligare jobbannonser, kandidater etc. Visa mindre

Finance Director till Domino Print & Apply AB i Malmö

Domino är ett högteknologiskt företag som utvecklar helhetslösningar och metoder inom området industriell kodning och produktmärkning. Företaget grundades 1978 och har idag 25 dotterbolag och över 200 sälj- och servicekontor i mer än 120 länder. Dominos märksystem används inom de flesta branscher för märkning på många olika typer av material: papper, glas, plast, metall, gummi, livsmedel med flera. Kunderna är oftast multinationella företag som t ex Nest... Visa mer
Domino är ett högteknologiskt företag som utvecklar helhetslösningar och metoder inom området industriell kodning och produktmärkning. Företaget grundades 1978 och har idag 25 dotterbolag och över 200 sälj- och servicekontor i mer än 120 länder.

Dominos märksystem används inom de flesta branscher för märkning på många olika typer av material: papper, glas, plast, metall, gummi, livsmedel med flera. Kunderna är oftast multinationella företag som t ex Nestlé, Tetra Pak, Coca Cola mfl.

Kännetecknande för Dominosystemet är hög kvalitet, flexibilitet samt att det är enkelt att installera och anpassa i produktionen. På företaget i Malmö är vi ca 85 anställda. Bolaget tillhör en internationell koncern med ca 33000 anställda. Läs mer på www.domino.se

Känner du att du sitter lite för långt ifrån verksamheten idag? Kanske vill du jobba mer på ett strategiskt plan men fortfarande vara nära där det händer. Ta steget, in i vad som kanske är din första Finance Director-roll, och följ med på resan Domino nu befinner sig på. Du gör det tillsammans med engagerade kollegor, som månar om både varandra och affären.

Här erbjuds du en nyckelroll, i en internationell koncern, med produktion i huset.

Tjänsten är belägen på kontoret i Malmö och du rapporterar till Head of European Finance i UK. En kunnig och närvarande ledare som ser till dig som individ och din utveckling. På Domino får du snabbt stort ansvar som en del i din utveckling.

Resor till dotterbolaget Domino Sweden AB i Linköping ca en gång i månaden ingår, i övrigt tillämpar Domino hybridlösning.

I denna tjänst ingår du i ledningsgruppen för respektive bolag, Domino Print & Apply AB och Domino Sweden AB och har en Finance Manager direktrapporterande till dig.

Du ansvarar för Malmö samt siten i Linköping, att säkerställa ekonomisk rapportering samt att förse ledningsgrupp med finansiellt underlag inför beslut.

Huvudsakliga ansvarsområden:

• Ansvara för bokslutsarbete inklusive årsredovisning
• Personalansvar- utveckling av medarbetare
• Ansvara för att lagar och regler efterlevs såväl på lokal nivå som på Group-nivå
• Ansvara för finansiering-, budget- och prognosarbete
• Rapportering till ledningsgrupp
• Affärsinriktat controllingarbete
• Optimera finansiella processer och rutiner inom bolaget
• Ansvara för Finance del av implementationen av nytt ERP-system
• Kontaktperson för myndigheter, banker och revisorer

Har vi fångat ditt intresse?

Vi söker dig som har ett stort affärsintresse och erfarenhet från producerande bolag i internationell miljö. Domino är en komplex matrisorganisation och det är meriterande om du jobbat i liknande organisation. Du har en eftergymnasial utbildning inom ekonomi eller motsvarande och behärskar både svenska och engelska i tal såväl som skrift.

Du har några års erfarenhet av en liknande roll alternativt flera års erfarenhet av en controllerroll och har ett stort systemintresse. Vidare har du kännedom om redovisning och en vana av att ha många kontaktytor.

Vi söker efter en analytisk person som trivs i en bred roll där man kavlar upp ärmarna när det behövs. Som tycker om att jobba både operativt och strategiskt och som trivs med internationella kontaktytor.

Hur gör jag nu?

I denna rekrytering samarbetar Domino med Mpya Finance. Du ansöker på www.mpyafinance.se och vi kallar löpande till intervjuer, så skicka in din ansökan så snart som möjligt. Har du frågor gällande rekryteringsprocessen eller kring tjänsten är du välkommen att kontakta Johanna Andersson på 0706555730 alt [email protected] eller Kristina Bennet på 0703–755075 alt [email protected] Visa mindre

Interim CFO med affärssinne för omedelbar start till mycket expansivt bolag

Med över 30 år i branschen är vi en av Skånes mest erfarna aktörer inom rekrytering och uthyrning. Vi är en etablerad specialist med gedigen kunskap om regionens arbetsmarknad och näringsliv och vi utmanar de stora med vår erfarenhet och vårt engagemang. Vi arbetar med chefer och specialister på alla nivåer inom Teknik, Logistik, Sälj, Ekonomi och Office. Vi är verksamma i Skåne och Köpenhamnsområdet och har kontor på Gustav Adolfs torg i Malmö. Interim ... Visa mer
Med över 30 år i branschen är vi en av Skånes mest erfarna aktörer inom rekrytering och uthyrning. Vi är en etablerad specialist med gedigen kunskap om regionens arbetsmarknad och näringsliv och vi utmanar de stora med vår erfarenhet och vårt engagemang. Vi arbetar med chefer och specialister på alla nivåer inom Teknik, Logistik, Sälj, Ekonomi och Office. Vi är verksamma i Skåne och Köpenhamnsområdet och har kontor på Gustav Adolfs torg i Malmö.


Interim CFO med affärssinne för omedelbar start till mycket expansivt bolag – Malmö/Lund

Vill du vara med i en expansiv fas i ett bolag vars planer för framtiden nyligen har omnämnts i media? Har du erfarenhet från industri- / tillverkande bolag och kanske även tyngre/större produkter? Du blir en nyckelperson i ledningen i en dynamisk och snabbrörlig miljö med stora investerare och en verksamhet i snabb expansion. Låter detta spännande?
I rollen krävs ett starkt affärssinne och du bör lockas av att ingå i en snabbrörlig dynamisk miljö där du också har en affärskritisk roll. Företagets verksamhet är idag i sin linda med en liten personalstyrka (under 15 medarbetare) och rollen som CFO innebär högt som lågt – du ska vara beredd på att också få skit under naglarna.
Uppdraget inleds som en Interim men kan övergå till ett fast uppdrag efterhand. Tillträde är omgående.


Arbetsuppgifter:
Ansvar för ekonomifunktionen
Rapporter och prognoser
Delta i ledningsgruppen
Upprätthålla och utveckla rutiner och arbetsmetodik


Din profil:
Du har mångårig erfarenhet som CFO. Du har ett starkt affärssinne och lockas av att ingå i en snabbrörlig dynamisk miljö där du också har en affärskritisk roll.

Om tjänsten:
Tjänsten är på heltid med omedelbar start. Placering i Malmö / Lund med viss möjlighet till distansarbete.
Vi arbetar med löpande urval och du är välkommen att sända in din ansökan omedelbart via länken. För mer information om tjänsten kontakta Karin Dahlin, Standby Workteam, tel. 0733-763988.

Välkommen med din ansökan! Visa mindre

CFO for Mediplast

Mediplast is part of AddLife group and shares their vision of improving people’s lives by being a leading, value-creating player in Life Science. As a member of this larger Medtech family, we can provide you with additional consulting and services, as well as product training. Being a manufacturer as well as a distributor of high-quality products from well-known suppliers, we have the ability to offer a wide range of product portfolios, covering a large p... Visa mer
Mediplast is part of AddLife group and shares their vision of improving people’s lives by being a leading, value-creating player in Life Science. As a member of this larger Medtech family, we can provide you with additional consulting and services, as well as product training.

Being a manufacturer as well as a distributor of high-quality products from well-known suppliers, we have the ability to offer a wide range of product portfolios, covering a large part of the market’s needs. We make it our priority to pave the way, constantly keeping up with the latest developments and emerging trends. Not only to be able to offer a competitive portfolio, but also to be able to offer our customers one point of contact for several segments.

Are you a business-oriented Finance Manager with a high commercial understanding and the ability to make people around you grow and take on new responsibilities? Do you also have a passion for simplicity and the will to take on a leading role in a growing international Medtech company this could be the opportunity for you.

You will be an important part of the Mediplast management and are expected to challenge all parts of the organization towards increased growth, improved profitability, and continued development. You do this by coaching the organization from a commercial and financial perspective covering matters from supply and sourcing to investments and product structures, sales models, and market expansions. Since Mediplast is a growing company, you will also on occasion be engaged in M&A projects.

As CFO for Mediplast you will lead the department while being overall responsible for monitoring, maintaining, and developing all financial processes. This includes:

- Financial risks and compliance due to investments and treasury

- Internal and external reporting, both monthly and annually

- Analyzing and following up on financial trends, and deviations

- Budget, forecast and, business plans to support strategic decisions

- Presenting relevant information to managing director, owners, and the board

As senior manager at Mediplast you need to be an excellent communicator and share information to relevant stakeholders in a proactive and timely manner. While having experience in developing financial processes and system support, you understand the value of simplicity and maintaining focus on goals and business. Without losing sight of the overall business, you are a reliable team player and a stable business partner, contributing both operationally and in the management team with knowledge and insights.

Who are we looking for?

To be able to take on the role and contribute in the right way, we see that you have a university degree in Business and Economics or similar, along with several years of experience as senior Business Controller, Finance Manager, or other business-oriented Manager role in a similar international and growth-oriented organization.

Although your experience is important, we will emphasize your personal qualities, and in that regard, your willingness to take on responsibility, ensuring our continuous expansion. It is important to us that you are self-driven, have high integrity, and a pronounced ability to prioritize and take responsibility for delivering what is needed when it is needed. While being down-to-earth, goal oriented, and enjoying being close to the business, you have a commercial and business-oriented side that enables you to scale up, see the big picture, and drive change. For this position, fluent business English as well as high IT skills are mandatory.

As a person, it comes naturally to you to contribute to a healthy work climate through a humble mindset, a proactive approach, and with a clear vision for the future. You are familiar with a flat organization with fast decision-making processes, providing room for taking significant personal ownership. You also have excellent communication skills and the ability to build strong relationships with suppliers, customers, partners, and owners, creating conditions for long-term business development.

Why choose Mediplast?

Mediplast is part of AddLife group and shares their vision of improving people’s lives by being a leading, value-creating player in Life Science. As a member of this larger Medtech family, we can provide you with additional consulting and services, as well as product training.

We strongly believe in fostering a culture that is characterized by humility, helpfulness, personal ownership, and respect amongst each other. By committing to a profound human approach internally, we are convinced that this also mirrors our interactions and relationships with our external stakeholders. We believe this is the reason why we are seen as a trusted and engaged partner with a genuine care for people.

How to apply for the role

In this recruitment Mediplast is collaborating with SJR. For more information, please contact responsible recruitment consultant Tomas Vinnersten at 0766-471614. Selection and interviews are ongoing, so do not wait to submit your application if interested.

We work with competence-based methodology and use psychometric tests as part of the selection process to ensure an unbiased recruitment process. Please also note that your application should not contain sensitive personal information, such as details about health, religious or philosophical beliefs, political opinions, or union membership.

We look forward to reading your application!

For information on how we handle your personal data, please refer to our privacy policy: https://sjr.se/integritetspolicy/



Titel: CFO Visa mindre

Uniper is looking for an experienced Finance Manager to Malmö

Are you an experienced Finance Leader? Uniper´s Finance functions in Sweden (Sydkraft AB) is looking for an experienced Finance Manager (SVP Business Controlling Sweden / Finance Director Sweden) with a strong commercial and strategic mindset, with main placement in Malmö! We are Uniper At Uniper, we are pro-actively transforming the world of energy and at the same time securing the supply of energy. As a company operating internationally, we work in very... Visa mer
Are you an experienced Finance Leader? Uniper´s Finance functions in Sweden (Sydkraft AB) is looking for an experienced Finance Manager (SVP Business Controlling Sweden / Finance Director Sweden) with a strong commercial and strategic mindset, with main placement in Malmö!
We are Uniper
At Uniper, we are pro-actively transforming the world of energy and at the same time securing the supply of energy. As a company operating internationally, we work in very diverse teams and offer our employees as much flexibility as is possible. Equity, mutual appreciation and respect are the core of our corporate culture. At our company you will have the opportunity to shape new technologies, work on solutions for a modern and future-oriented energy supply and actively design change processes. Interested? Then, we will look forward to receiving your application!


Your responsibilities
Unleash your financial expertise in Sweden's top senior finance role in Uniper: Embrace variety, navigate change, and champion diversity with us.
You report functionally to the EVP Business Controlling Power within the CFO area and will cover two main areas of responsibilities: Business Controlling and Finance Director Sweden.
You will be responsible for 11 direct reports (functional and legal) with different levels of experience and be the single point of contact for financial matters to the Country Chairman Uniper Sweden and COO Nuclear. You are expected to show strong strategic, business and financial acumen with great leadership and stakeholder management capabilities.
Your main responsibilities:
Business Controlling
• Part of the global Business Controlling Power management team
• Sparring partner to the Country Chairman and COO Nuclear with regards to governance & performance management
• Provide holistic view and transparency on operational and financial performance.
• Define and follow up on short and long term financial targets.
• Active member of Senior Management team for Uniper’ s Nuclear business area (Nuclear Sweden).
• Accountable for all main controlling processes within the Nuclear area (e.g. MTP (Midterm planning), Forecast, impairment, reporting etc.)
• Support process for performance reviews and within that context actively challenge business to reach financial targets.
• Manage and develop the Controlling teams in Sweden.
Finance Director Sweden
• You will be Legal line manager for all CFO functions in Sweden.
• Active member of the Senior Management Team in Sweden, Country Council Sweden, with accountability of administrational and financial matters.
• Manager for cross functional finance topics in Sweden.
• Most senior contact to external auditors of all Swedish entities, with respect to statutory accounts and IFRS reporting.
• Finance Manager for parent company of Uniper Sweden group, incl. authorized signature of the firm.
• Accountable for all financial matters concerning legal entities in Sweden, incl. authorized signature and owner of such matters in relation to Board of Directors.
• Develop a high performing CFO function team in Sweden, incl. cross functional succession planning.
• You are also expected to be able to take the role as Board Member in different Boards; i.e. fully owned and/or co-owned subsidiaries.

Uniper is part of Sweden's critical infrastructure and our operations are covered by, among other things, rules related to protective security, export control and nuclear non-proliferation. We will therefore carry out security clearance of all positions and complement with register control for security classified positions, according to the Protection Security Act. Health and drug tests are performed if applicable.
Uniper is positive to a flexible approach around remote working based on the conditions of the business and the individual employee
Your profile
We are looking for excellence in the What and the How:
- What: You are a highly motivated and experienced finance manager with a strong commercial mindset
- How: You are sincere leader that thrives by developing others, you have a strong sense of self awareness and continuously look for way to improve yourself as a person and as a leader, you like to resolve complex problems in collaboration with others and you put the team first
To succeed in this role we believe that you have a solid experience as finance manager in a complex organization. Experience in the energy business is preferred.
You have expert skills in performance management, accounting, business modelling and strategy processes. You are knowledgeable of the Energy Market. You also have knowledge of process optimization methods such as Operational Excellence and Six Sigma. Management skills expected are a strategic mindset and business acumen, high personal impact and stakeholder management. You’re a driving force for change management
Language requirements are spoken and written fluent in English, Swedish preferred and German is a bonus.
Your benefits
Our employees are our most important asset. That's why we offer employee benefits and working conditions to help you do a good job.
Salary
Good work should be rewarded. We offer a salary based on your experience, responsibility and performance.
Security
Working with us should be both rewarding and safe. We ensure that all our employees have good insurance and pension schemes.
Family
Children are a natural part of life. We offer all employees with children extra financial support during parental leave.
Development
We like innovation and development. We can help you with study grants and tools such as mentoring and coaching.
Health
Work and health are connected. We offer all employees occupational health care, a wellness allowance, free medicine, medical care and an annual financial support via the "Uniper account".
Your contact
If you have any questions, please do not hesitate to contact us at:
Recruiting manager: Anders Bergdahl [email protected]
Union representatives:
Charlotte Pennander, Unionen
+46 705 885879
Laila Klintesten, Unionen
+46 708 244689
Magnus Nicklasson, Sveriges Ingenjörer
+46 76 1154687 Visa mindre

Erfaren Interim CFO för omedelbar start till välkänd Skånekoncern - Malmö

Med över 30 år i branschen är vi en av Skånes mest erfarna aktörer inom rekrytering och uthyrning. Vi är en etablerad specialist med gedigen kunskap om regionens arbetsmarknad och näringsliv och vi utmanar de stora med vår erfarenhet och vårt engagemang. Vi arbetar med chefer och specialister på alla nivåer inom Teknik, Logistik, Sälj, Ekonomi och Office. Vi är verksamma i Skåne och Köpenhamnsområdet och har kontor på Gustav Adolfs torg i Malmö. Erfaren ... Visa mer
Med över 30 år i branschen är vi en av Skånes mest erfarna aktörer inom rekrytering och uthyrning. Vi är en etablerad specialist med gedigen kunskap om regionens arbetsmarknad och näringsliv och vi utmanar de stora med vår erfarenhet och vårt engagemang. Vi arbetar med chefer och specialister på alla nivåer inom Teknik, Logistik, Sälj, Ekonomi och Office. Vi är verksamma i Skåne och Köpenhamnsområdet och har kontor på Gustav Adolfs torg i Malmö.

Erfaren Interim CFO för omedelbar start till välkänd Skånekoncern - Malmö


Är du en senior CFO med gedigen erfarenhet av att leda och ansvara för ekonomifunktionen i bolag med omsättning runt en halv miljard? Är du omedelbart tillgänglig? Vår kund är ett spännande och välkänt Skånebolag som har ett omedelbart behov av en Interim CFO. Uppdraget är initialt på ca 5-12 månader, men kan bli förlängt.


Arbetsuppgifter:
Ansvar för ekonomifunktionen inkl. dotterbolag
Personalansvar
Rapporter och prognoser
Delta i ledningsgruppen
Upprätthålla och utveckla rutiner och arbetsmetodik


Din profil:
Du har mångårig erfarenhet som CFO inklusive personalansvar och ledningsgruppsarbete.

Om tjänsten:
Tjänsten är på heltid med omedelbar start och varaktighet ca 5-12 månader. Placering i Malmö.
Vi arbetar med löpande urval och du är välkommen att sända in din ansökan omedelbart via länken. För mer information om tjänsten kontakta Karin Dahlin, Standby Workteam, tel. 0733-763988.

Välkommen med din ansökan! Visa mindre

To Yara's office in Malmö we're looking for a Commercial Director Sweden!

Ansök    Sep 2    Yara AB    Ekonomidirektör/Finanschef
We at Yara are part of a global network, collaborating to profitably and responsibly solve some of the world's key challenges - resource scarcity, food insecurity and environmental change. About the Unit Yara Business Unit Nordics covers Norway, Sweden, Denmark, Finland, Iceland and the Baltic countries Estonia, Latvia and Lithuania. The core markets of the Nordic region are mature markets where Yara has very strong position and has been developing the rol... Visa mer
We at Yara are part of a global network, collaborating to profitably and responsibly solve some of the world's key challenges - resource scarcity, food insecurity and environmental change.
About the Unit
Yara Business Unit Nordics covers Norway, Sweden, Denmark, Finland, Iceland and the Baltic countries Estonia, Latvia and Lithuania. The core markets of the Nordic region are mature markets where Yara has very strong position and has been developing the role of market leadership with our YaraBela, YaraMila, YaraLiva and YaraVita products. Total yearly sales revenue in the region is more than 1 billion EUR. Yara products are well positioned among farmers. The region has a clear target to further deepen the end user communication and to position Yara strongly in the whole value chain of the next generation agriculture.
Yara has a strong and leading market position in Sweden with a sophisticated business model. Our farmer centric solutions are based on research and knowledge and include digital tools and other farming for the future products and solutions. We work in close collaboration with our distributor and food chain partners.
Responsibilities
We are now looking for a Commercial Director for Sweden.
The Commercial Director is the most senior position in Yara Sweden and in this role you will be responsible for sales, marketing, agronomy and daily operations.
What will you be working with?
- Lead the Swedish Management Team to develop and execute the strategy of Yara in the market.
- Lead the local Yara sales, marketing and agronomy team and having full responsibility for sales, volume development, market positioning and profitability in Sweden. This is done together with key account managers and you will be supported by regional and local marketing and agronomy teams.
- Implement the identified commercial strategy with a strong focus both on the farmer and the crop/yield as well as maintain and develop an aligned base of distributors and value chain partners.
- Contribute to Yara’s scale and excellence through active participation in achieving regional and global synergies between markets.
- Lead by example at all times as set forth in the Code of Conduct. Uphold, safeguard and promote organizational culture, values and reputation among customers, suppliers, partners, employees as well as the wider society.
- Represent the company with authorities, customers, suppliers, and media. Build further and develop good co-operation between Yara and key stakeholders in Sweden.
- Enhance company performance, ensure active use of Yara’s people management process as well as promote equality and diversity as part of the culture of the organization.
Profile
You have a degree in Business, Finance, Engineering, Agronomy or other relevant field for this position. You bring a minimum of 10 years of experience from a senior manager position as well as from a relevant business. You have a strong link to agribusiness and a track record of delivering good commercial results. As we work in an international setting you need to be fluent in English and Swedish, written as well as spoken. You have a good understanding of utilizing Office products and CRM systems to drive the business. Your are an experienced leader and if you have experience in leading multidisciplinary teams in a matrix environment this would be beneficial for this role.
To be successful in this role we see that you:
- Have proven analytical problem solving and decision making skills as well as a commercial mindset.
- Are successful in building good cooperation and results with different stakeholders, externally as well as internally.
- Have deep insight of the Agri- and/or foodsector within Sweden
- As a leader and person are embracing a modern leadership style.
- Are structured with a high drive and energy
- Have excellent communication, collaboration and people management skills. You are able to interact well in different cultures and have the ability to influence and communicate clearly.
- Are open, approachable and have a positive attitude.
Additional Information
The position is based in Malmö, Sweden, and some traveling will occur. You will report to SVP Business Unit Nordics.
Contact details
For further information or if you have any questions, please don’t hesitate to contact Rolf Isberg, SVP Business Unit Nordics.
+47 401 05069 Visa mindre

Director, Sales – International (INTL)

Company Overview Our client is a data-driven insights company targeting the global consumer. They provide key stakeholders across the investment (public and private) and corporate landscapes with best-in-class data products and tools to enable enhanced strategic decision making. Via our data feeds, templates, and visualization tools, they deliver an unparalleled view into consumer spending behavior by fusing numerous privacy compliant data types across geo... Visa mer
Company Overview
Our client is a data-driven insights company targeting the global consumer. They provide key stakeholders across the investment (public and private) and corporate landscapes with best-in-class data products and tools to enable enhanced strategic decision making. Via our data feeds, templates, and visualization tools, they deliver an unparalleled view into consumer spending behavior by fusing numerous privacy compliant data types across geographies. This allows for actionable insights driven by near real- time market intelligence and benchmarking capabilities at the merchant level.


The role you'll play:
The Director, Sales – INTL will lead the interna1onal Sales team responsible for rapidly growing our client’s financial services business. Repor1ng to the VP, Head of Sales the Director will strategically grow revenue within their teams’ territory at or above company growth targets.
Your main responsibilities:
Mentor and develop a team of direct reports ranging from associate to senior level
Develop and execute strategic plans to achieve sales targets for team
Assisting your team in meeting quarterly sales goals with each of their own pipelines
Leverage your contacts and experience to successfully build and maintain a sales pipeline
Build and maintain long-lasting relationships with customers while partnering with them to better understand their business objectives and needs.
Manage the sales process from initial lead sourcing to signed contract
Work within the confines of our sales process to meet or exceed quota
Build and maintain a business plan to consistently outperform goals / initiatives
Be a good teammate and work with highest level of integrity
Partner with VP, Head of Sales on strategic initiatives to increase revenue for international growth



We’re looking for someone with:
A B.S. or B.A. from a top institution
A minimum of 5+ years’ experience carrying a quota
A minimum of 2+ years’ leading a team
A track record of results-based outperformance
Experience working with corporate data buyers and selling subscriptions, contracts required
Expertise in prospecting large corporations
Drive: no obstacle is too difficult to overcome, and no one needs to push you to excel
A passion for SaaS products & data driven decision making
Expertise with Salesforce, Excel, prospect databases
Experience using data visualiza1on tools such as Looker, Tableau, Google Data Studio, etc.
Experience working with cross-functional teams (i.e. Customer Success, Research, Marketing, Product, etc.)
Tenacity and flexibility – will be open-minded to overcoming challenges, be solutions-oriented, is comfortable with ambiguity and is willing to roll up sleeves

Öppen för alla
Vi fokuserar på din kompetens, inte dina övriga förutsättningar. Vi är öppna för att anpassa rollen eller arbetsplatsen efter dina behov. Visa mindre

CFO, Finance and Controlling

The successful candidate will: · Co-Representation of Legal Entity. · Liaison to corporate and external auditors. · Ensure all legal-entity related obligations and duties. · Control and permanent supervision of capital equipment and dept positions. · Ensure liquidity during the year and constantly control of the cash situation. · Analyze and supervision of equity structure. The candidate will be responsible for: · Ensuring transparency about financial ef... Visa mer
The successful candidate will:
· Co-Representation of Legal Entity.
· Liaison to corporate and external auditors.
· Ensure all legal-entity related obligations and duties.
· Control and permanent supervision of capital equipment and dept positions.
· Ensure liquidity during the year and constantly control of the cash situation.
· Analyze and supervision of equity structure.
The candidate will be responsible for:
· Ensuring transparency about financial effects of all company business activities, including financial evaluation as decision support to achieve targets (profitability, efficiency) and to minimize company’s risk exposure.
· Coordinating and supervising the divisional controlling activities from an aggregated perspective in order to safeguard overall profit optimization for Daimler in the local market.
· Provide corporate view for cross divisional projects, initiatives, usage of assets, etc. or any decision impacting the overall company.
· Controlling for mandate functions and internal SLA’s with Divisions and external SLA´s with Own retail, Dealers and other group companies.
· Managing direct G&A cost controlling for the legal entity, taking into account divisional requirements.
· Supporting cash management process.
· Minimizing division's risk exposure and conduct divisional risk management.
· Ensuring sufficient funding for all legal entity activities in coordination with central Treasury.
· Supervising corporate risk management process. Visa mindre

Chief Financial Officer to Polygiene Group HQ in Malmö

Ansök    Apr 28    Insikta AB    Ekonomidirektör/Finanschef
Do you want to join our passionate team and lead Polygiene Groups financial department with focus on both operational business and strategic development? Due to the growth and expansion of the business the existing CFO will take another role in the company, and we need you to drive the finance team to further success. We believe you have an obsession with numbers and to drive improvement. You will take overall responsibility of developing Polygienes fina... Visa mer
Do you want to join our passionate team and lead Polygiene Groups financial department with focus on both operational business and strategic development?

Due to the growth and expansion of the business the existing CFO will take another role in the company, and we need you to drive the finance team to further success.

We believe you have an obsession with numbers and to drive improvement. You will take overall responsibility of developing Polygienes financial processes and create efficient workflows for our growing group. CEO and senior Management in Malmö will be your new, close colleagues. In other words, you come to Polygiene at an incredibly exciting stage where the journey will seriously take off.

Our headquarter is in Malmö, we see ourselves as a small company with a big global reach. Today we are 50 passionate employees around the world. Polygiene is listed on the Nasdaq First North Growth Market in Stockholm. For more information: www.polygiene.com.

You will be the owner of all finance related procedures, internal control and structuring all finance related processes, financial systems/software for financial and operational information for the group. You will also work closely with the CEO supporting with IR presentations and activities. You will be a key player within the organization and in the Management Team in Malmö and report to CEO, Ulrika Björk.

In the role:

lead the finance team with 3 team members

manage processes of financial forecasting, budget and prepare all financial reporting

business controlling and analysis

handle audits, cash management and taxes

drive system development for ERP and BI system

be involved with board work

We offer you to work with a highly capable team! You lead Accounting Manager and Accounting assistants in Sweden and UK, external IT and your responsibility will be to drive alignment of internal procedures within Americas, EMEA and APAC.

Polygienes vision is to become the leading ingredient brand partner for anti-microbial solutions that allow our customers and their consumers to easily participate in our brand vision of ‘Mindful Living’. In short, we want to change the way the world views products, from consumables to durables, whilst offering the opportunity for products to stay fresh and protected and do good for people and the planet.

Your profile and key competences

Maybe you have been on a similar scaleup journey as a financial manager, maybe you have been trained in one of the big companies, as an experienced business controller working closely with CFO. Or you got ready for this challenge in a completely different way.

You are a good communicator and an inspiring leader and like to work in a fastmoving environment. You have higher education el. equivalent and experience as a financial manager for example in startup/scaleup or as an experienced business controller in listed company working closely with CFO. You have experience from process-oriented operations, FMCG or industrial manufacturing and experience of leading teams.

Apply via the link, latest 28th of May, we will have ongoing interviews. If you have questions, don’t hesitate to contact our partner Insikta AB Charlotte Olsson +46706021911 [email protected] Visa mindre

Financial Director

Financial Director Are you interested in taking the next step in your career? Passionate about helping us transform our organization? Are you open to working close to the business, hands on and with a strategic mindset? In case you say "yes", come and join us! The role of the Finance Director Sweden is to drive and influence business decisions aligned to the BMI strategy and understand the implications of the decisions in the short, medium, and longer ... Visa mer
Financial Director


Are you interested in taking the next step in your career?
Passionate about helping us transform our organization?
Are you open to working close to the business, hands on and with a strategic mindset?
In case you say "yes", come and join us!

The role of the Finance Director Sweden is to drive and influence business decisions aligned to the BMI strategy and understand the implications of the decisions in the short, medium, and longer term. The role is a key management position within Finance and is responsible for providing forward-looking, strategic, knowledge-based insight to influence key business decisions and enabling value creation and problem solving by understanding, partnering with, and challenging the business, to ensure they are trusted advisors for business leaders.

Other responsibilities will include:

Consult with Product and other business leaders to drive and influence strategic decision-making within a broad scope (e.g., long-term business planning, product analysis and development, internal cost management, balancing risk, pricing etc.)
Challenge the status quo, bringing solutions for improvements and efficiencies Strengthen supply chain performance by providing a deep understanding of standard cost development, optimizing working capital and championing integrated business planning
Act as a trusted and accessible point of contact to Product and other business leaders by driving commercial and financial decisions, and bringing challenge and insight into product profitability to drive future performance and product innovation
Act as a trusted and valued finance business partner, providing commercial and financial leadership and challenge the profitability and productivity of the business in order to drive an improved performance and strengthen the Go To Market Engine
Understand and drive the value drivers of the business and provide insight into product performance including ROI, KPI analysis and benchmarking throughout the product lifecycle
Provide insight into customer and market trends including benchmarking, ROI and KPI analysis (e.g. renewal and conversion rates, deal sizes & volumes, growth opportunities)
Complete financial analysis, exercising a strong understanding of the business to determine the best method for achieving strategic objectives
Perform analysis and prepare commentary on local financial performance
Interpret complex information (financial data, relevant financial legislation, financial policies etc.) to determine the impact of financial decisions and effectively translate to business leaders
Provide financial support during the monthly forecasting and annual budgeting process ensuring the business can meet its targets in an optimal way
Drive the product portfolio strategy through market, competitor, and product portfolio analysis; and inform market entry and exit decisions
Drive cost optimization projects through profitability analysis and efficiency solutions –challenge the business to be more efficient
Provide challenge and decision support for product development
Support implementation of business-wide programs and products
Lead the provision of regular timely financial information prepared by the Centre of Excellence, to enable business leaders to understand business performance, taking action where necessary to improve performance going forward and in order to meet financial commitments
Collaborate with the Product and Go To Market Finance Business Partnering team and Decision Support team in the Centre of Excellence as required
Champion working as part of a virtual team with the business, Centre of Excellence and Shared Service Centre to embed and sustain the Finance Operating Model
Provide financial leadership during business meetings and quarterly reviews





This is what you bring
First level university degree with a focus in business or economics; advanced degree and/or accounting certification (e.g., CPA, MBA) strongly preferred. Typically, 8+ years of experience in a Finance function or exhibiting an exceptionally strong background in some other relevant and applicable area of business.


In addition to this, we believe that you have:
Good understanding of accounting principles and financial analysis
Broad understanding of relevant finance legislation and regulations
Ability to understand, interpret and present complex financial data
Ability to use profitability analysis techniques to deliver insight and make recommendations
Commercially minded and product focused, as well as demonstrable experience of understanding relationships between key financial and non-financial business value drivers
Track record of collaborating with business leaders in a complex business environment
Evidence of ability to challenge, influence, listen to and resolve conflicts with key decision makers
Evidence of building and maintaining strong relationships with internal and external stakeholders acting as a trusted business advisor
Translate business requirements into open, honest, and transparent insight to solve business challenges



What you can expect


You will find excellent long term career development opportunities, a competitive salary and benefits package, as well as a continuous learning and development culture in a dynamic international environment.


We apply a continuous selection and therefore welcome your application as soon as possible, however no later than July 10 2022. Please apply by sending an application/CV in English to [email protected]






BMI Group
A roof is made up of more than its surface covering. It is the foundation to the community. BMI Group is privately owned and the largest manufacturer of flat and pitched roofing and waterproofing solutions throughout Europe with a significant presence in parts of Asia and Africa, headquartered in London/U.K.


At BMI Group, we want to make a difference for our customers. We understand what value diverse staff brings, we enjoy it, we support it wherever we can and grow our teams to be diverse. For the benefit of our people, our clients and the community we live in. We are proud to be an equal opportunity workplace and are an affirmative action employer. Visa mindre

Interim CFO till dotterbolag i spännande internationellt företag i Malmö

Med snart 30 år i branschen är vi en av Skånes mest erfarna aktörer inom rekrytering och uthyrning. Vi är en etablerad specialist med gedigen kunskap om regionens arbetsmarknad och näringsliv och vi utmanar de stora med vår erfarenhet och vårt engagemang. Vi arbetar med chefer och specialister på alla nivåer inom Teknik, Logistik, Sälj, Ekonomi och Office. Vi är verksamma i Skåne och Köpenhamnsområdet och har kontor på Gustav Adolfs torg i Malmö. Till ... Visa mer
Med snart 30 år i branschen är vi en av Skånes mest erfarna aktörer inom rekrytering och uthyrning. Vi är en etablerad specialist med gedigen kunskap om regionens arbetsmarknad och näringsliv och vi utmanar de stora med vår erfarenhet och vårt engagemang. Vi arbetar med chefer och specialister på alla nivåer inom Teknik, Logistik, Sälj, Ekonomi och Office. Vi är verksamma i Skåne och Köpenhamnsområdet och har kontor på Gustav Adolfs torg i Malmö.




Till en av våra uppdragsgivare i Malmö letar vi omgående efter en
Interim CFO till dotterbolag i spännande internationellt företag i Malmö


Du erbjuds en omväxlande roll på ett internationellt företag och är tillgänglig mer eller mindre omgående? Dina huvudsakliga ansvarsområden kommer bestå av controlling, redovisning/rapportering och affärsområdesförvaltning/-ansvar och i rollen kommer det att ingå personalansvar.
Vår kund är ett stort intressant internationellt bolag i en framtidsbransch och det finns för rätt person stora möjligheter i bolaget




Du har några års erfarenhet av liknande arbetsuppgifter och goda kunskaper i svenska och engelska i tal och skrift. Företaget använder Hogia Open Business och SAP så har du jobbat med dessa program ses det som en fördel.
Du har mycket god affärsförståelse och du är analytisk, strukturerad och noggrann. Vidare är du kommunikativ och har lätt att skapa förtroende och självständigt driva projekt och frågor. Du är en nyfiken och prestigelös person med känsla för teamwork och en stark vilja att göra skillnad för företaget.


Uppdraget startar omgående som uthyrning med goda möjligheter till förlängning vid intresse.
Du är välkommen att skicka in din ansökan omgående. För mer information kontakta gärna Kristian Berglund, Standby Workteam på 0709-605372 eller [email protected]

Välkommen med din ansökan! Visa mindre

Head of Finance and Business Control till Mekonomen Company i Malmö

Vi möjliggör mobilitet – idag, i morgon och i framtiden. Mekonomen Company Sverige tillhör Mekonomen Group, en internationell koncern som driver och utvecklar affärer på fordonseftermarknaden. Vi fokuserar på tillväxt, samverkan och på att driva en hållbar och digital utveckling i vår bransch. Vår affärsidé är tidlös och bygger på att möjliggöra mobilitet - idag, i morgon och i framtiden. Bilföraren ska tryggt och säkert kunna ta sig det den vill, verksta... Visa mer
Vi möjliggör mobilitet – idag, i morgon och i framtiden.

Mekonomen Company Sverige tillhör Mekonomen Group, en internationell koncern som driver och utvecklar affärer på fordonseftermarknaden. Vi fokuserar på tillväxt, samverkan och på att driva en hållbar och digital utveckling i vår bransch. Vår affärsidé är tidlös och bygger på att möjliggöra mobilitet - idag, i morgon och i framtiden. Bilföraren ska tryggt och säkert kunna ta sig det den vill, verkstadsägare och fordonstekniker ska ha optimala förutsättningar att utveckla sin verksamhet och våra medarbetare ska också ges de bästa möjligheterna till kontinuerlig utveckling. Vi tillgodoser behovet av tjänster och produkter till fordonsverkstäder och andra företag genom våra marknadsledande koncept, distributionsnätverk och vår effektiva logistikkedja. Våra koncept riktar sig även till privata och kommersiella bilförare där vi tillgodoser behovet av service och reparation av fordon.

Mekonomen Company Sverige består av ett centrallager, 200 butiker och expresslager under varumärkena Mekonomen, MECA och BilXtra. Vi har 1000 anslutna verkstäder som tillhör varumärkena Mekonomen, MECA, MekoPartner, Speedy och AlltiBil. Tillsammans är vi 1500 medarbetare som driver vår affär framåt.

Varmt välkommen till Mekonomen Company, du är efterlängtad! Nu har du möjlighet att få en utmanande och mycket intressant tjänst i ett noterat miljardbolag som befinner sig på en mycket spännande expansionsresa. Är du en erfaren Head of Finance eller CFO med stort affärsintresse och hög ambitionsnivå, då kan detta vara nästa steg för dig. Detta är en nyckelroll där du får leda landsorganisationens finansfunktion, arbeta som VD:s högra hand och ingå i ledningsgruppen för Mekonomen Company Sverige. Teamet du ansvarar för består av ca 55 medarbetare, varav 3 seniora direktrapporterande – Finance Manager, med i sin tur 46 medarbetare, samt Business Control Manager med 6 medarbetare och Business Control Reporting Manager med 3 medarbetare. Denna tjänst är belägen på kontoret i Malmö där övriga ekonomer också sitter och du rapporterar till VD.

Här erbjuds du en både strategisk och operativ roll där du och VD arbetar nära varandra i frågor rörande affärsutveckling och förvärv samtidigt som du är en närvarande ledare till finansfunktionen.

Dina främsta ansvarsområden och arbetsuppgifter

• Leda och utveckla landsorganisationens finansfunktion
• Leda och utveckla ekonomistyrningen inom organisationen
• Strategi- och budgetprocess för Sverige
• Utveckling av rapportering och KPI:er
• Paketera och rapportera kvartalsvis styrelsematerial
• Kalkylering av investeringar och business-case
• Driva arbete med ad-hoc analyser avseende lönsamhet

Vi tror det är dig vi söker!
För att vara framgångsrik i rollen ser vi att du är utbildad civilekonom och har arbetat med liknande uppgifter i en större matrisorganisation. Du har förmodligen arbetat i ett börsnoterat bolag och har erfarenhet av förvärvsprocesser. Vi ser att du har minst 7 års erfarenhet från en ledande roll inom FP&A, business controlling, financial controlling eller liknande med god förståelse för redovisning. Du har en stark ledarskapskompetens med förmåga att delegera och planera och leda på distans. Som person är du jordnära och prestigelös och tycker om att se människor att växa. Dina kontaktytor är många och du är kommunikativ som person.

För att trivas på Mekonomen Company är du van vid och uppskattar en föränderlig miljö med korta beslutsvägar. Som person är du strukturerad samtidigt som du är lösningsorienterad och analytisk. Du har goda kunskaper i något större affärssystem samt goda kunskaper i Excel. Sist men inte minst är du en lagspelare som älskar att vinna.

Har vi väckt din nyfikenhet?
I den här rekryteringen samarbetar Mekonomen Company med Mpya Finance. Har du frågor gällande rekryteringsprocessen eller kring tjänsten är du mycket välkommen att kontakta Kristina Bennet på tel. 0703-755075 eller [email protected] alt. Cathrine Wiberg på 0707-383247 eller [email protected].

Ansökan sker via www.mpyafinance.se. Varmt välkommen med din ansökan! Visa mindre

Business Navigation Manager – IKEA Business Area Food

Here it is. Your chance to join Business Area (BA) Food at an exciting time. IKEA is not just home furnishing, we are one of the world’s most spread Restaurant chain as well. Our Food business is a strong contributor to the IKEA brand and business growth and we have the ambition to drive positive change in the food industry. We are proud to have a lot of meeting points as restaurants, bistros and Swedish food market in 60 countries, from Sweden to Japan t... Visa mer
Here it is. Your chance to join Business Area (BA) Food at an exciting time.
IKEA is not just home furnishing, we are one of the world’s most spread Restaurant chain as well.

Our Food business is a strong contributor to the IKEA brand and business growth and we have the ambition to drive positive change in the food industry.
We are proud to have a lot of meeting points as restaurants, bistros and Swedish food market in 60 countries, from Sweden to Japan to Chile

Our Food business reflect the IKEA Swedish heritage through the IKEA Food range in all our food solutions and it plays a big part in strengthening the Swedish profile of IKEA.

The journey ahead in Food is very exciting. We are not just building a FOOD hub in Älmhult. Over the next years, we will continue to strengthen the core of what we do - developing food that is good for people and the planet.  We dare to challenge ourselves, living our values, every day and we embrace the future and face the opportunities to enable success.

At Business Area Food (BA Food) we are passionate food lovers that develop and provide delicious, desirable, healthy and sustainable food for the many people around the world. Food that is accessible and affordable for the many people. No doubt food matters to people and the planet and to the IKEA business

Now we want to strengthen our Food team with someone who shares our passion for food and our values.

Do you want to be part of our exiting journey?

If yes, this might be the perfect challenge for you!

Now we are looking for you - an experienced Business Navigation Manager, who are challenged to be the contributor to proactively taking part to steer the Food business towards the future and ensuring improvement needs of digital tools and business solutions for IKEA Food together with other stakeholders at IKEA

Together with your colleagues in the management team, you lead the IKEA Food business towards growth and goal achievement, identify business potentials and enable efficiency in ways of working.

You lead and develop the Business Navigation team. You have a holistic and curious approach to business, are a good communicator who enjoys and sees the value of simplifying and believe in the power of nothing is impossible.  

It’s a challenging and rewarding job, where you will;

Lead, develop and follow up financial and business performance steering towards a balanced and profitable totality with our many IKEA customers in focus. Have a leading role in transforming and enabling the integration of IKEA Food into  IKEA of Sweden with relevant solutions, processes, and digital tools.

Steering the business through the strategic landscape, take lead in fact-based decision-making, process development and support with tools, insights, and recommendations.

Lead project portfolio management in BA Food to ensure the right priorities in relation to Business Plan ambitions and a balanced portfolio and to explore the future by forecasting, building scenarios and contingency plans. Responsible within the unit for financial planning (budgeting and forecasting), adherence to power of authority (POA) structure and adherence and compliance to accounting policies and rules.

We look forward to getting to know you when you feel you have what it takes.

Please send us your application – CV and letter of motivation – in English. We really want to get to know you, so make sure you tell us why you would be a good fit for this role, you do that under message to Hiring Manager.
The last day to send your application is the 21st of April 2022. If you know you will apply, please send in the application a.s.a.p. to help speed up the process, it would be great if we can start meeting you as soon as possible.

Please note the position will be based in Malmö until September 2023 when we move to Älmhult

Curious to know more? Let´s connect!

If you have any questions regarding this the role or recruitment process, please contact BA Manager Helene von Reis at [email protected] or Recruiter Marie Sandman on +46 768545309 Visa mindre

Head of Finance and Administration till New Yorker i Malmö

Kort om tjänsten Till New Yorkers huvudkontor för den Nordiska verksamheten i Malmö söker vi en Head of Finance and Administration. I rollen förväntas du driva och utveckla frågor inom ekonomi, administration och HR inom organisationen för att maximera effektivitet och tillväxt. På avdelningen finns 17 engagerade medarbetare inom ekonomi, HR och administration som du har ansvar för. Som Head of Finance and Administration ingår du i ledningsgruppen och rap... Visa mer
Kort om tjänsten
Till New Yorkers huvudkontor för den Nordiska verksamheten i Malmö söker vi en Head of Finance and Administration. I rollen förväntas du driva och utveckla frågor inom ekonomi, administration och HR inom organisationen för att maximera effektivitet och tillväxt. På avdelningen finns 17 engagerade medarbetare inom ekonomi, HR och administration som du har ansvar för. Som Head of Finance and Administration ingår du i ledningsgruppen och rapporterar till Manager Finance and Administration.


Om verksamheten
Med över 1.100 butiker i 45 länder finns NEW YORKER representerat i hela världen och vi fortsätter växa som ett framgångsrikt Young Fashion-företag. Med ett team på över 16.000 arbetar vi i framkant med stor vikt på samarbete och gemenskap. Tack vare vår passion för mode, vår spontanitet och effektivitet har vi lyckats vara en del av modevärlden i över 40 år. Bli en del av vårt team!

Mer om tjänsten
Du kommer bland annat ansvara för:
Administrativt ansvar för Sverige, Norge, Danmark och Island
Säkerställa efterlevnad av koncernens riktlinjer
Ansvar för bolagets skatte- och affärsfrågor samt upprättande av deklarationer
Ansvar för interna och externa månads-, kvartals och årsbokslut
Sammanställning av extern och intern rapportering samt analys av resultat
Stöd och support till regionala försäljningschefer
Utveckla personal
Ansvarig för utformning av juridiska avtal med externa partners
Upphandlingar och avtalsskrivning av tjänster mm
Att driva och utveckla system, processer och digitala rutiner inom funktionerna ekonomi, HR och lön
Kontakt för externa tjänsteleverantörer så som revisorer, skattekonsulter och advokater.

Din profil
För att lyckas i rollen är du analytisk, organiserad och strukturerad med ett öga för detaljer. Du har förmågan att arbeta självständigt och ta egna initiativ samt utveckla dina medarbetare.

Du tycker om att planera, förutsäga och lösa problem som uppstår för att nå deadlines. Du älskar att utveckla teamet för att se till att saker levereras i tid och kavlar upp ärmarna vid behov och stöttar. Du kommer att hantera konfidentiell och känslig information och det är viktigt att du kan hantera den med integritet och ansvar.

Du har examen från universitet eller högskola i ekonomi, management eller motsvarande samt minst 5 års erfarenhet av liknade arbetsuppgifter. Har mycket goda kunskaper i Excel och ekonomisystem samt mycket god muntlig och skriftlig kommunikationsförmåga på tyska, engelska och svenska.

Ansökan
Välkommen med din ansökan genom att registrera ditt CV och personliga brev så snart som möjligt. Urvalsprocessen sker löpande. Visa mindre

CFO / Finanschef till expansiva Agtira

Om Bravura: Bravura är ett bemannings- och rekryteringsföretag för organisationer som vill hitta Next Gen Professionals. Hos oss finns massor av jobbmöjligheter, framförallt för dig i början av karriären med 0-8 års erfarenhet. Via oss kan du jobba som konsult eller bli rekryterad. Hitta ditt drömjobb - vi hjälper dig att lyckas! Om tjänsten: Den här tjänsten är en direktrekrytering, vilket innebär att rekryteringsprocessen sker genom Bravura och du a... Visa mer
Om Bravura:

Bravura är ett bemannings- och rekryteringsföretag för organisationer som vill hitta Next Gen Professionals. Hos oss finns massor av jobbmöjligheter, framförallt för dig i början av karriären med 0-8 års erfarenhet. Via oss kan du jobba som konsult eller bli rekryterad. Hitta ditt drömjobb - vi hjälper dig att lyckas!

Om tjänsten:

Den här tjänsten är en direktrekrytering, vilket innebär att rekryteringsprocessen sker genom Bravura och du anställs direkt av Agtira.

Om företaget:

Agtira är ett spännande forsknings- och utvecklingsföretag inom livsmedelssektorn. I början av 2021 togs beslutet att inte enbart sälja vertikalodlade grönsaker och fisk från deras egen anläggning i Härnösand. De erbjuder numera Sveriges livsmedelshandlare deras kompletta system för ”urban farming” inuti eller alldeles intill stormarknaderna, vissa även med fiskodling. Agtira har blivit mycket uppmärksammat för sin hållbara och klimatsmarta livsmedelsproduktion, som innebär att kunderna alltid får färska varor, helt utan transporter.

Agtira har sitt huvudkontor i Härnösand, men de räknar med att deras unika system kommer att levereras till ett stort antal stormarknader över hela Sverige. Placeringsort för tjänsten är flexibel.

Lär känna Agtira genom informationen på deras hemsida: https://www.agtira.com/

Arbetsuppgifter:

I rollen som CFO har du övergripande ansvar för ekonomin, däribland redovisning, ekonomistyrning, rapportering, revision och uppföljning. I ditt team ingår en ekonomi- och HR-ansvarig samt en ekonomiassistent där du har fullt personalansvar. Som CFO är du även en del av Agtiras ledningsgrupp. Rollen som CFO är en ny roll inom bolaget, vilket innebär att du som CFO sätter upp ramar och rutiner samt skapar processer för hur ditt team ska arbeta.

En stor del av ansvaret i rollen innebär att hantera frågor kring budget, kapitalanskaffning och finansiering. Du arbetar med finansiering av bolaget i stort, men också finansieringsfrågor kopplat till Agtiras affärsmodeller där du stöttar säljorganisationen i framtagning av offerter och liknande. Agtira är ett noterat bolag och som CFO rapporterar du mot investerare och aktieägare kvartalsvis.

Agtira kommer även att tillsätta en vice VD under 2022. Rollen som vice VD kommer att tilldelas CFO eller COO beroende på personlig lämplighet.

Utbildning, Erfarenhet och personliga egenskaper:

• Universitets-/högskoleutbildning inom ekonomi
• God erfarenhet av strategiskt ekonomiarbete
• Erfarenhet av kapitalanskaffning och finansiering
• Erfarenhet från börsnoterat bolag är meriterande
• Erfarenhet från forsknings- och utvecklingsbolag är meriterande
• Talar och skriver obehindrat på svenska och engelska

I rollen som CFO ser vi att du har en god förmåga att planera och strukturera arbetet, då du ansvarar för att sätta rutiner och processer för ekonomiarbetet. Vidare har du en god förmåga att kommunicera både i tal och skrift, eftersom du dagligen samarbetar med andra funktioner inom företaget samt kommunicerar utåt mot investerare och aktieägare. Då Agtira är ett företag under tillväxt är det viktigt att du vågar ta egna initiativ och har erfarenhet av att driva ekonomifrågor självständigt. Vi ser därav att du är en driven person med hög ambitionsnivå och en vilja att utvecklas.

I rollen som vice VD är det av stor vikt att du är bekväm med att självständigt arbeta fram och hålla presentationer för aktieägare och potentiella investerare. Erfarenheter från att möta media är också meriterande.

Övrig information:

Start: Enligt överenskommelse
Plats: Denna tjänst är inte platsbunden, vi välkomnar ansökningar från alla orter
Lön: Enligt överenskommelse

Funderingar kring Bravuras rekryteringsprocess? Du finner svar på de vanligast förekommande frågorna här

Är du nyfiken på hur vår rekryteringsprocess är upplagd? Du hittar mer information här: https://www.bravura.se/din-karriar.

Har du frågor om tjänsten eller kring din registrering är du välkommen att kontakta vår kandidatsupport på vår chatt, [email protected] eller 08-400 240 50 så hjälper vi dig. Ange vilken tjänst det gäller.

Vi rekommenderar att du skickar in din ansökan omgående då vi gör ett löpande urval. Välkommen med din ansökan!

Sökord: CFO, ekonomichef, chef, ledare, ledarskap, controller, finans, kapital, redovisning, ekonomistyrning, budget, ekonomi, ekonom, Härnösand Visa mindre

CFO

Welcome to Go-Ahead Nordic! We are a new player in public transport in the Nordic market but with long experience and a lot of know-how in the back. The Go-Ahead Group is the UK's largest railway operator and the largest bus operator in London. Every year we carry over one billion trips. Go-Ahead Nordic is the umbrella organization for the Group's investments in Sweden, Norway, Denmark and Finland. The Group is also active in Germany, Ireland and Singapor... Visa mer
Welcome to Go-Ahead Nordic! We are a new player in public transport in the Nordic market but with long experience and a lot of know-how in the back.

The Go-Ahead Group is the UK's largest railway operator and the largest bus operator in London. Every year we carry over one billion trips. Go-Ahead Nordic is the umbrella organization for the Group's investments in Sweden, Norway, Denmark and Finland. The Group is also active in Germany, Ireland and Singapore.

Go Ahead Nordic is a new player on the Nordic market. We are driven to deliver high quality services with responsiveness to general demands and our customer’s needs in a constantly changing market. To enable this, we are challenging the market by being innovative in combination with a high priority of local engagement and local decisions.

Go-Ahead group has a strategy of targeted focused international expansion. We have in recent years established a business in Germany, Singapore, Ireland and in October 2018, the Norwegian Rail Directorate awarded Go-Ahead Nordic the first competitively tendered rail services in the country.

The head office is located in Malmö and the team consist of a good variety of people with many years of experience within the industry. Go-Ahead Nordic focuses on locally delivered services, through a devolved and empowered management structure, building strong relationships with local clients. This is an approach we have adopted in both the UK and in our international operations. Our objective is to deliver local transport solutions, in partnership, supported by the experience and knowledge that comes from being part of a large transport group.

Within the near future, our vision is to be an established player in the Nordic market operating successful services. To achieve this, we work carefully and thoroughly in our selection of contracts, the tendering process and the following mobilization phase. Reliance, trust, transparency and supportiveness are elements in our basic values that saturates the everyday culture in the organization. We highly believe this optimizes our chances of further success.

Do you see endless opportunities, where others struggle with problems? Do you have a trustworthy way with words that captivate, rather than simply inform, and the necessary sharp eye to realize that the devil is in the details? Then you may, very well, be suitable for the role as CFO at the Nordic region's most attractive employer in mobility and public transport – Go-Ahead!

This role is a mixture of strategy as well as hands-on development, set in a highly varied and complex setting. Your business and financial sense must therefore be impeccable and your interpersonal skills likewise. If you can tick the boxes above, then you would thrive in this international context offering significant growth for whoever that is up to par.

You will be entrusted to both lead and develop the Go-Ahead Nordics Finance team, by utilizing your management and business skills. Your close collaboration with the Head of Accounting and Reporting will ensure accuracy in tendering, reporting, budgeting and forecasting. New ideas and initiatives will be challenged together with the local management.

You will act as a key member of the Management team, directly reporting to the CEO, and assume a strategic role in the overall management of Go-Ahead Nordic. The position is based at the Nordic headquarters in Malmö.

Main responsibilities:

• Ensure the finance function acts as a partner to the business, supporting and participating in decision-making to support business strategies.
• Manage the relationship with Group Finance, external and internal auditors and implement requirements or recommendations for improvement.
• Ensure that the finance function provides accurate and realistic management information and commentary on performance against agreed criteria, including comprehensive examination of all risks. Manage the analysis and presentation process of periodic results to the Finance and other Directors including schedules for the periodic Board Report.
• Manage the corporate planning and forecasting processes.
• Manage the financial aspects of the company’s tendering program including the preparation of tender bids and the appraisal of tender results.
• Ensure that effective financial controls and procedures are in place across the business.
• Ensure the completion of annual statutory accounts and interim financial reports to Group.

Personal qualities and background
You are a person who is passionate about business and finance and enjoys a role with broad responsibility. You have a suitable university degree and experience of a similar role in an international environment. You define yourself as a communicative, yet analytical leader with a problem-solving mindset and a focus on building and maintaining a high level of trust amongst all parties you interact with. Your can-do attitude will further strengthen your dedication to the work as well as encourage strategic business thinking, whenever problems occur. As a person you are skilled in establishing relationships and forming internal alliances. You have a general understanding of accounting (preferably IFRS) and you are fluent in both spoken and written English. Your Excel skills are great and experience of working with a large, modern ERP-system is relevant.

Application
This recruitment is managed in cooperation with Mpya Finance. If you have any questions regarding the position or the process, please contact Kristina Bennet at +46 703 755075 or email [email protected] or Per Cato at +46 703 009729 or email [email protected]. We apply a continuous selection, so please apply as soon as possible at www.mpyafinance.se. Visa mindre

CFO till SGD i Malmö

SGD AB är en golvgrossistkoncern bestående av idag 12 bolag med verksamhet koncentrerad kring åtta orter i Sverige. Våra kunder representeras främst av mindre golventreprenörer. SGD har idag över 100 anställda och är ett helägt dotterbolag till Storskogen, en koncern som består av drygt 60 affärsenheter. SGD, Sveriges Golvdistributörer är idag den ledande golvgrossisten på den svenska marknaden. Vi jobbar med branschens bredaste program från de över 30 stö... Visa mer
SGD AB är en golvgrossistkoncern bestående av idag 12 bolag med verksamhet koncentrerad kring åtta orter i Sverige. Våra kunder representeras främst av mindre golventreprenörer. SGD har idag över 100 anställda och är ett helägt dotterbolag till Storskogen, en koncern som består av drygt 60 affärsenheter. SGD, Sveriges Golvdistributörer är idag den ledande golvgrossisten på den svenska marknaden. Vi jobbar med branschens bredaste program från de över 30 största leverantörerna inom golv samt golvrelaterade produkter. SGD etablerar nu ett nytt koncernkontor i Malmö och till det söker vi en affärsinriktad CFO. Läs gärna mer om oss på (http://www.sgd.se/) www.sgd.se (http://www.sgd.se)

Arbetsbeskrivning
SGD befinner sig i en expansionsfas och som CFO kommer du att ha en framträdande roll i verksamheten och få huvudansvaret för att driva och utveckla ekonomifunktionen för koncernens befintliga och nya behov. Det kommer att vara ett tydligt fokus i tjänsten på att vidareutveckla ekonomistyrningen och uppföljning av effektivitet och lönsamhet i organisationen.

Som CFO kommer du att vara en viktig länk till verksamheten genom att stötta organisationen i deras arbete att förbättra resultat, arbeta med analyser samt komma med förslag till förbättring och utveckling.

Du kommer att vara med i koncernens ledningsgrupp och ha personalansvar för ekonomifunktionens medarbetare. Det är en intressant och utmanande roll i ett lönsamt och växande företag.

Huvudsakliga ansvarsområden:

- Ansvarig chef för ekonomi
- Tillsammans med ledningsgruppen utveckla och stödja koncernens fortsatta expansion
- Intern och extern rapportering (inkl. deltagande i styrelsemöten)
- Ekonomisk uppföljning och analys
- Budget och prognoser
- Riskhantering och internkontroll
- Skattefrågor
- Likviditetsstyrning
- Investeringsanalyser
- Företagets försäkringar


Kvalifikationer och personliga egenskaper
Vi söker dig som är civilekonom eller har motsvarande utbildning och mer än 5 års erfarenhet som ekonomichef med liknande arbetsuppgifter. Du har erfarenhet av att arbeta operativt med analys, rapportering och bokslutsarbete samt har erfarenhet av personalansvar. Du har en god helhetsförståelse för ett företags olika ekonomiska processer och kan se flödenas betydelse och inverkan på verksamheten. Goda kunskaper i svenska och engelska i tal och skrift är en förutsättning och du har också mycket goda kunskaper i Excel.

Dina färdigheter och personliga egenskaper är av största vikt. Du är en person med en mycket god affärsförståelse och intresse av att tillsammans med ledningsgruppen driva utvecklingen och lönsamheten i koncernen. Du har ett stort eget driv och en vilja att ta ansvar och driva förändringsarbete. Du är strukturerad och har en hög analytisk förmåga och kan se både detaljer och helheten. Vidare är du kommunikativ och har lätt att skapa förtroende och självständigt driva projekt och frågor. Du är en nyfiken och positiv person med känsla för teamwork och en stark vilja att göra skillnad för företaget.

Ansökan
I denna rekrytering har SGD valt att samarbeta med SJR. För mer information är du välkommen att kontakta ansvarig rekryteringskonsult Magnus Mellborg på 0766-471618. Vi intervjuar löpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan ansökningstiden har gått ut. Intervjuer kommer att påbörjas tidigast vecka 33.

Tänk på att din ansökan inte ska innehålla uppgifter kring hälsa, medborgarskap, sexuell läggning eller medlemskap i fackförening. Notera även att vi tyvärr inte kan ta emot CV via e-post.

Varmt välkommen med din ansökan!

För information om hur vi behandlar kandidaters personuppgifter se vår integritetspolicy https://sjr.se/gdpr/integritet... (https://sjr.se/gdpr/integritetspolicy/)



Titel: CFO Visa mindre

CFO to Brenderup Group

Brenderup Group is Scandinavia’s largest provider of trailers – and one of Europe’s leading brands in trailers and load carrier systems. We act based on our core values; Listen, Act, Be Accountable, Contribute, Together. Our products are available for purchase as well as for rental, and they are used by millions of homeowners and professionals. We can look back on more than 80 years of development with well-recognized brands such as Brenderup, Fogelsta, El... Visa mer
Brenderup Group is Scandinavia’s largest provider of trailers – and one of Europe’s leading brands in trailers and load carrier systems. We act based on our core values; Listen, Act, Be Accountable, Contribute, Together. Our products are available for purchase as well as for rental, and they are used by millions of homeowners and professionals. We can look back on more than 80 years of development with well-recognized brands such as Brenderup, Fogelsta, Ellebi, OneWay, Transparts and Mont Blanc giving our customers reliable and easy to use trailers as well as a wide range of accessories and load carrier systems. Brenderup Group has 580 employees at three production and assembly sites, along with sales offices in Sweden, Norway, Denmark, Poland, Romania, Germany, France and Italy. Head office is situated in Malmö, Sweden. The Group has an annual turnover of approx. SEK 970 million. www.brenderupgroup.com

An opportunity has arisen to join one of Europe’s leading producers of trailers and load carrier systems as CFO. As CFO you will be a key agent of the Brenderup Group success by developing, proposing and executing the right financial strategy and in addition also oversee the IT strategy for the group. You will lead the Finance and IT team of 6 employees and a total of 23 employees including indirect reports. You will be a key member of the Group Management team and assume a strategic role in the overall management of the group.

This is a strategic and hands on role which would be an ideal move for a person who is passionate about finance and business and enjoys a role with broad responsibility and a varied workday. For the right person, this position can lead to significant opportunities, development and growth within the Brenderup Group. This role reports to the CEO and the position is based at Brenderups head office in Malmö.

Main responsibilities:

• Develop, execute and assure efficient finance processes within the group
• Lead and manage planning, implementing and controlling all financial-related activities including the development of financial and operational strategies, Cash Management, OWC, covenants, reporting, KPI´s, budget, forecasts, income statement and balance sheet for the group and group entities.
• Head reporting and management accounts to the board of directors, investors and banks.
• Administer the legal entity structure within the group
• Coordinate the board work and the board calendar
• Oversee IT objectives and strategies for the group
• Oversee and approve selection of suitable IT for the different business areas and functions of the group
• Work in accordance with the Brenderup Group’s policies and processes and be a true ambassador of the Brenderup Group core values and behaviour when working with key stakeholders

Personal qualities and background
The successful candidate has a university degree and several years experience in a CFO role preferably in an international manufacturing environment. You are an operative and engaged leader who is passionate about making people grow. You are a highly analytical and structured person with excellent detail orientation and great Excel skills. You have a general understanding of accounting and you are fluent in spoken and written English. Experience of working with a modern large ERP system is relevant. As a person you are good at establishing relationships and make internal alliances and have the ability to drive change in an organization.

Application
This recruitment is managed in cooperation with Mpya Finance. If you have any questions regarding the position or the process, please contact Kristina Bennet at +46 703 755075 or email [email protected] or Per Cato at +46 703 009729 or email [email protected]. We apply a continuous selection, so please apply as soon as possible at www.mpyafinance.se. Visa mindre

Operations Finance Manager

Key Deliverables Key member of Sweden Operations Leadership Team Part of NWEA Area Operations Leadership Team Board Member of Fiedler & Lundgren AB Strong contributor to Sweden and NWEA Operations strategy agenda and deliverables Internal & external reporting Tax & excise, compliance with local legal requirements Accounting Internal controls environment Business partnering to ensure optimal resource allocation and savings Key point of contact for regio... Visa mer
Key Deliverables

Key member of Sweden Operations Leadership Team
Part of NWEA Area Operations Leadership Team
Board Member of Fiedler & Lundgren AB
Strong contributor to Sweden and NWEA Operations strategy agenda and deliverables
Internal & external reporting
Tax & excise, compliance with local legal requirements
Accounting
Internal controls environment
Business partnering to ensure optimal resource allocation and savings
Key point of contact for regional and global Finance stakeholders


Or more detailed:

Own and drive strategic agenda and business deliverables, as key member of Area and Sweden Ops leadership teams
Manage accurate delivery of all financial reporting on time in fullBudget of P&L and cashflow
Actuals of P&L and cashflow
KPIs
Transfer pricing of products and services
Tax returns (income tax, VAT, excise, transfer price declaration, personnel tax and social fees, intrastat)
Bookkeeping and annual reports
Bonus calculations
Support business functions with all budgetary requirements and financial analysis
Owner of ERP and other financial systems
Support business agreements handling in line with requirements
Accountable for payments and bank account(s)
Accountable for compliance with internal and external controls environment
Fixed assets register and CapEx
Liquidity/cash management
Risk management and insurances
Administrating board meetings and general meetings
Drive information flow and alignment with regional Operations Finance team, in terms of all business planning metrics
Leasing cars


People Results:
Define clear roles and responsibilities within Finance team to deliver business metrics
Ensure a fit-for-purpose Finance organization, supported by efficient WoWs, meeting and communication structure
Strong focus on team capability development, talent and succession management


Functional requirements:

Relevant university degree within Finance
Min 5 years’ experience in Finance, preferably in FMCG environment
Relevant knowledge in laws and regulations relating to accounting and taxation
Experience of accounting, incl external accounting and taxes
Experience of financial reporting within an international group
Fluent in written and spoken English (knowledge of Swedish is an advantage)
High IT proficiency in MS Office, ERP systems
Previous knowledge of a group reporting system is an advantage


Important Leadership Capabilities in this role:

Strong international background from working in international settings
Demonstrated direct and indirect leadership ability with strong focus on people management and talent development
Proven stakeholder management skills and ability to give & take feedback
Strong presentation skills with the ability to deliver key messages in a concise, professional format
Strong ability to structure and prioritize to meet deadlines


Key Success Factors

Ability to structure and prioritize
Focused and driven to deliver stretching business targets
Resilient and agile
Responsible
Accurate
Analytic
Ability to make and own decisions
Ability to motivate and develop people
Strong interpersonal and stakeholder management skills
Holistic view Visa mindre

CFO för SPIRAC-koncernen

Poolia söker för rekrytering till SPIRAC-koncernens huvudkontor i Malmö (Limhamn) en proaktiv och affärsorienterad CFO med ett stort intresse för externredovisning, ledarskap, processutveckling, business controlling och affärsstöd. Tjänsten är på heltid och placerad vid huvudkontoret i Malmö. Är du redo att ta nästa steg i din karriär? Vill du få en central roll i SPIRAC-koncernens fortsatta expansion? Söker du en framgångsrik internationellt verksam kon... Visa mer
Poolia söker för rekrytering till SPIRAC-koncernens huvudkontor i Malmö (Limhamn) en proaktiv och affärsorienterad CFO med ett stort intresse för externredovisning, ledarskap, processutveckling, business controlling och affärsstöd. Tjänsten är på heltid och placerad vid huvudkontoret i Malmö.

Är du redo att ta nästa steg i din karriär? Vill du få en central roll i SPIRAC-koncernens fortsatta expansion? Söker du en framgångsrik internationellt verksam koncern med ledande produkter/lösningar och tjänster som är inriktade både mot industrin och offentliga sektorn?

Välkommen med din ansökan så snart som möjligt då vi löpande gör ett urval för intervjuer.

Dina arbetsuppgifter i huvudsak
Du erbjuds en kvalificerad och utvecklande tjänst i en väletablerad och växande koncern som kännetecknas av professionalism, korta beslutsvägar, hög ambitionsnivå och en närhet till sina kunder. Tjänsten innebär många kontaktytor såväl internt som externt.

Som CFO ansvarar du för externredovisning, business controlling, rapportering, finansiella riskbedömningar, kontakter med bank, revisor med flera.

I dina ansvarsområden ingår främst:

• Aktivt stödja CEO, övriga ledningsgruppen och dotterbolagsekonomichefer inom dina ansvarsområden
• Ekonomisk rapportering till ledning och styrelse
• Leda, utveckla och inspirera medarbetarna inom din enhet
• Extern redovisning inklusive koncernredovisning/-konsolidering.
• Business Controlling inklusive vidareutveckling av KPI:er, verksamhetsstyrning och lönsamhetsanalyser för projekt, produkter och tjänster
• Budgetering och prognoser
• Finansiella riskbedömningar, analyser av likviditet, kapitalbindning och valutor
• Införa koncerngemensamt ERP-system
• Säkerhetsställa ”compliance”, en hög kvalitet och effektivitet inom din enhet
• Kontakter med bank och revisorer

Du rapporterar till CEO och du ingår i koncernens ledningsgrupp. Vissa resor kan förekomma.

Vem är du?
Vi tror att du är civilekonom eller motsvarande med gedigen kompetens inom extern- och koncernredovisning, business controlling, verksamhetsutveckling och affärsstöd.

Vi söker dig som nu vill ta nästa steg i din karriär och ser CFO-rollen som ett naturligt utvecklingssteg. Du har troligen minst 5 års relevant erfarenhet.

Tidigare erfarenhet som ekonomichef, controllerchef eller CFO i ett tillverkande bolag och/eller i en internationell miljö är mycket värdefullt.

Du har goda ledaregenskaper, brinner för affärsverksamheten och ett genuint intresse av att utveckla dina medarbetare. Du har förmågan och intresset att arbeta både strategiskt och operativt samt att tänka utanför boxen.

Du har tidigare erfarenhet från verksamhetsutveckling- och/eller IT-projekt. Du har också god planerings- och struktureringsförmåga samt är intresserad av att driva utvecklings- och förändringsprojekt inom dina ansvarsområden.

Tjänsten kräver att du är flytande i svenska och engelska i tal och skrift.

För att vara framgångsrik som CFO för SPIRAC-koncernen tror vi att du är:

• Proaktiv och affärsorienterad
• Kommunikativ, relationsskapande och förtroendeingivande
• Utvecklingsorienterad och resultatinriktad
• Drivande och självgående med en hög arbetskapacitet
• Analytisk och strukturerad med hög integritet
• Lyhörd, prestigelös och serviceminded

Om verksamheten
SPIRAC is a leading international solids handling solutions provider for municipal and industrial wastewater with offices in Australia, the United Kingdom, Sweden, the Netherlands, and the United States.

Municipal screening, grit and biosolids handling equipment is our primary focus, however SPIRAC also offers screens, conveyors, dewaterers and washing solutions for industrial applications.

For over 40 years we have been market leaders in shaftless conveyor systems and inlet works packages. With offices located around the world, SPIRAC can provide the best solids material handling solutions developed with the benefit of international and local experience. Our diverse product range and experienced team of engineers offer solutions for the smallest to largest WWTP. We are also major suppliers of sludge silo systems, offering complete design, fabrication and installation services for the efficient, clean and odor free handling of large or small capacity systems.

Most importantly, we support our equipment and take pride in ensuring successful installations.

And don’t forget, after-sales support is part of SPIRAC’s outstanding service.

Please visit Spirac.com for further information. Visa mindre

Finanschef

I Malmö stad arbetar vi med respekt, engagemang och kreativitet för att utveckla Malmö. Vi har Sveriges viktigaste jobb. Hos Malmö stad finns framtidens arbetsplats. Här gör vi skillnad. Vi skapar en ekologiskt, ekonomiskt och socialt hållbar stad. Vill du vara med och påverka? Stadskontoret är kommunstyrelsens förvaltning och har uppdraget att leda, samordna och ha uppsikt över Malmö stads verksamheter. Förvaltningen tar fram beslutsunderlag till kommun... Visa mer
I Malmö stad arbetar vi med respekt, engagemang och kreativitet för att utveckla Malmö. Vi har Sveriges viktigaste jobb. Hos Malmö stad finns framtidens arbetsplats. Här gör vi skillnad. Vi skapar en ekologiskt, ekonomiskt och socialt hållbar stad. Vill du vara med och påverka?

Stadskontoret är kommunstyrelsens förvaltning och har uppdraget att leda, samordna och ha uppsikt över Malmö stads verksamheter. Förvaltningen tar fram beslutsunderlag till kommunstyrelsen och arbetar bland annat med analyser, strategisk utveckling och uppföljning. Stadskontoret ligger centralt i Malmö och har cirka 320 medarbetare.

ARBETSUPPGIFTER
Som finanschef har du en central roll i staden där du leder finansenheten vid stadskontoret. Ditt uppdrag innebär ett övergripande ledningsansvar för Internbanken inom Malmö stads kommunkoncern. Mer specifikt innebär uppdraget att du ansvar för stadens finansiella strategi, riskhantering, placering och lån samt borgen. Finanschefen leder en enhet som inkluderar tre medarbetare och i uppdraget ingår arbetsmiljöansvar, budgetansvar samt personalansvar kopplat till enheten.

Finanschefen rapporterar till ekonomidirektören och tillhör ekonomiavdelningens ledningsgrupp. Som en del av ledningsgruppen förväntas du tillsammans med dina kollegor driva det strategiska utvecklingsarbetet för hela avdelningen. I ledningsgruppen verkar du även utifrån en helhetsbild av stadens samlade verksamheter och deras utveckling och behov i ett ekonomiperspektiv.

KVALIFIKATIONER
För att lyckas krävs en god analytisk förmåga samt ett strukturerat arbetssätt med sinne för så väl detaljer som helheter för att kunna ringa in viktiga element och se till helheten utifrån olika perspektiv. Med kunskap och beprövad erfarenhet fattar du kloka beslut som gynnar stadens förvaltningar och bolag ekonomiskt. Som finanschef behöver du vara utvecklingsinriktad och framgångsrikt kunna bygga relationer och skapa förtroende då uppdraget innebär omfattande kontakter med parter inom och utanför Malmö stads organisation. Som ledare verkar du med engagemang, integritet och handlingskraft för att utveckla enhetens verksamhet, organisation samt personal.

Vi tror att du har en akademisk examen inom ekonomiområdet, alternativt annan akademisk examen som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Uppdraget förutsätter en mycket god erfarenhet av kvalificerat arbete kopplat till finansiell verksamhet. Din arbetslivserfarenhet inkluderar idealiskt även erfarenhet av revision. Vidare ser vi gärna att du sedan tidigare har ledarerfarenhet. En mycket god förmåga att kommunicera på svenska och engelska i tal och skrift är ett krav.

Malmö stad erbjuder ett kvalificerat och utvecklingsorienterat chefsuppdrag inom ekonomiområdet i en förvaltning där det finns stor kunskap och erfarenhet. Välkommen med din ansökan till Stadskontoret!

Tillträde enligt överenskommelse.


ÖVRIGT
Malmö stad strävar efter att medarbetarna ska avspegla den mångfald som finns bland befolkningen. Vi välkomnar därför sökande som kan bidra till att vi som arbetsgivare kan tillgodose Malmöbornas behov.

Frågor om hur du ansöker och lägger in ditt CV ställer du direkt till 0771- 693 693. Frågor om specifika jobb besvaras av den rekryterare eller kontaktperson som anges i annonsen. Visa mindre

Financial Manager

Ansök    Feb 5    Telavox    Ekonomidirektör/Finanschef
Finally!!! Telavox is expanding rapidly and we are looking for a Financial Manager to lead our talented Finance team in Malmö! This is a DREAMJOB for someone who loves (and is skilled in) finance, accounting and business controlling, developing people and optimizing processes! Excited to know more? Of course you are! Keep on reading ;-) If you (unbelievably) haven’t heard about Telavox before we are a successful tech company in the telecom business. We d... Visa mer
Finally!!! Telavox is expanding rapidly and we are looking for a Financial Manager to lead our talented Finance team in Malmö! This is a DREAMJOB for someone who loves (and is skilled in) finance, accounting and business controlling, developing people and optimizing processes!

Excited to know more? Of course you are! Keep on reading ;-)

If you (unbelievably) haven’t heard about Telavox before we are a successful tech company in the telecom business. We develop world-leading communications platforms with solutions for smart and efficient telephony, PBX, chat and much more. Regardless of whether it involves an entrepreneur-driven startup or a giant among giants, we contribute to making companies’ workplace more productive and enjoyable! And we love it! Effective communication is the key to everything, right?

As Financial Manager at Telavox you will report directly to the CFO in a joint strategy and finance function - so you’ll be doing much more than counting the beans!You will lead and be a part of our finance team at our head office in Malmö.The team consists of 10 awesome people who is performing customer economy, accounting, controlling and payroll management for the whole company- which means supporting Sweden, Denmark, Norway, Finland and UK!

These will be your focus areas:

- People Development
You will be responsible for supporting and developing our financial team to enable the transit from ‘single market’ to International company. Introduction of and training in ‘best practice’ and tools, as well as individual development plans will be a central part of your role
- Controlling
We expect you to identify process gaps, cost saving opportunities and efficiency gains across the function and challenge statu quo both within the team and cross functionally (e.g. commercially). Furthermore, to define ways to measure and report on the key indicators across the business (KPIs)
- Budget
You will be responsible for the group budget process including forecasting tasks, variance identification and analysis. You will need to consider the subsidiary's perspective in harmony with the parent company's overall processes
- Corporate Tax
Ensure the business meets legal requirements and accounting compliance inline with GAAP, IFRS, SOX and tax norms.
- System Development
We expect you and your team to contribute to identifying whether existing and new systems are in need of development, improvement or replacement. Naturally this will be in relation to decisions made in other focus areas as well.

What does it take to be a part of this journey?
We expect you to have experience from working with accounting and financial/business controlling for +5 years- and now you are looking for a new challenge at a FUN company.

You have experience in leading and developing people and you have the ability to create a feeling of belonging. You understand the needs of your team and adjust your leadership to ensure the best results. You have the experience and talent to implement, optimise and simplify key functional processes and you know what to measure and how to measure it- and you do measure it!

You are an excellent communicator and you are keen on sharing knowledge, information and best practice with your team and within all of Telavox in order to do really great stuff (and business).

You have a structured approach to solving both day-to-day management as well as projects and you thrive in a changing environment with various projects and tasks from both 'high level' strategic to the operational.

Telavox is the place to be!
Telavox's mission is to challenge, develop and have fun - this should be the reasons you want to go to work in the morning. Our culture is pragmatic, we have a flat hierarchy and we love feedback - that's how we evolve. It should be fun working at Telavox. You will experience a workplace with lots of challenges and social events. We invest a lot of time and commitment to those we choose to employ, which also means we expect a lot in return.

We offer you a fast-paced environment working on a game-changing product, awesome colleagues, flexible working hours and a lot of freedom, having great fun while working, after work and activities with your colleagues and a lot of personal development!

Are you interested in becoming part of a success story? Apply now!

We are really looking forward to hearing from you! Send your application as soon as possible. If there are any questions, please contact HR Business Partner Hanna Lindkvist [email protected] +46406200015 or Hiring Manager Rie Ruby [email protected] +46406200450 Visa mindre

Finance Manager / Senior Controller

At Storck, everything is about one thing only, and at all times: we create joy. AUGUST STORCK KG is among the largest confectionery manufacturers worldwide, and has been successfully producing quality sugar confectionery and chocolate specialties for more than 100 years. Our employees are the basis for what has made Storck special. For more information, please go to: www.storck.se or www.storck.com   For the Northern Europe office in Malmö, Storck is now ... Visa mer
At Storck, everything is about one thing only, and at all times: we create joy. AUGUST STORCK KG is among the largest confectionery manufacturers worldwide, and has been successfully producing quality sugar confectionery and chocolate specialties for more than 100 years. Our employees are the basis for what has made Storck special. For more information, please go to: www.storck.se or www.storck.com
 
For the Northern Europe office in Malmö, Storck is now looking for a
Finance Manager / Senior Controller

The role of the Finance Manager is to ensure the transparency of the strategy, profit, liquidity and processes of the area Europe North (which includes the Nordics, Baltics and Travel Retail). The Finance Manager reports to Storck’s CFO in Germany, has a dotted line to the Area General Manager in Malmö and will be a member of the management team. (S)he controls the management process regarding goals, planning and monitoring and therefore needs to have solid knowledge of the vision, strategy and objectives of the business. Main interfaces will be Sales & Marketing and central services in Germany internally, as well as auditors and bank/insurance companies externally.


Your tasks and responsibilities
Tasks and responsibilities will be many. Below are a few:
Lead and develop a team of 5 employees within F&A
Give clear recommendations for action, based on financial/economic data
Monthly reporting (controlling) including variance analysis
Yearly planning (budget, forecast)
Cost centre management

 
Your profile
To be successful in this role, you have:
A degree in Business Administration with focus on Finance/Controlling or related
At least 3-5 years’ professional experience in a similar position, preferably within FMCG
Excellent analytical and communication skills
Fluency in English and Swedish, both spoken and written. German is an advantage
Experience using MS Office and SAP
A “customer-first” attitude, both internally as well as externally
A high degree of loyalty and reliability
No problem prioritizing your workload and are result-driven
Experience in leading a team (this would be considered an advantage)



Some traveling will be required for the position.
In this recruitment, Storck works together with Standby Workteam. Please submit your application in English. We recommend you apply as soon as possible, as we evaluate incoming applications continuously. If you have questions about the position or the recruitment process, please contact recruitment specialist Karin Dahlin, Standby Workteam, at 0733 763 988 or Kristian Berglund at 0709 605 372. Visa mindre